حضور یک‌ساله ماهواره هندی نظارت بر منابع طبیعی در فضا

0 233

کشور هند با مساحتی معادل ۳.۳ میلیون کیلومتر مربع، مملوء از منابع طبیعی همچون جنگل‌ها، مزارع و منابع آبی، مواد معدنی و یخچال‌های طبیعی می‌باشد. اطلاعات دقیق در مورد دسترسی به این منابع طبیعی و مدیریت آنها برای توسعه پایدار و رشد اقتصادی-اجتماعی هر کشور، امری ضروری است.

ماهواره‌های سری ریسورس‌ست (Resourcesat) با قابلیت تصویربرداری منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در مدیریت منابع طبیعی هند، خصوصا در زمینه منابع آبی و خشکی پیدا کرده‌اند. اولیت ماهواره از این سری با نام ریسورس‌ست-۱ در سال ۲۰۰۳ و ماهواره بعدی با نام ریسورس‌ست-۲ در سال ۲۰۱۱ به فضا ارسال شد.

در دسامبر سال ۲۰۱۶، کمی بیشتر از یک سال پیش ماهواره ریسورسست-2A به فضا پرتاب شد که مجهز به سه حسگر LISS-4 با دقت تصویربرداری ۵.۸ و ظرفیت بازبینی ۵ روزه ، LISS-3 با دقت ۲۳.۵ و AWiFS با دقت ۵۶ متر می‌باشد و هر سه حسگر برای تصویربرداری از هند و مناطق اطراف آن استفاده می‌شوند.

با حضور همزمان ماهواره‌های ریسورس‌ست-2 و ریسورسست-2A در مدار، ظرفیت بازبینی برای حسگر AWiFS به ۲ تا ۳ روز، حسگر LISS-3 به ۱۲ تا ۱۳ روز و حسگر LISS-4 به ۲۵ تا ۲۶ روز کاهش یافته است. ترکیب بازبینی این دو ماهواره به همراه ماهواره‌های دیگر در زمینه‌های بسیاری کاربرد دارد. از داده‌های ارائه‌شده توسط ریسورس‌ست-2A در تخمین تولید مزارع، نقشه‌برداری از پوشش‌های جنگلی، نقشه‌برداری و نظارت بر منابع آبی و خشکی، کاربردهای محیطی و زمین‌شناسی، مدیریت بحران و برنامه‌های توسعه مناطق شهری و روستایی استفاده می‌شود.

بهبود زمان بازبینی که ناشی از فعالیت همزمان این دو ماهواره است، در نظارت بر منابع آبی و گیاهی اهمیت بسیاری دارد. برای مثال، رشد یک گونه از غلات به طور متوسط ۱۲۰ روز طول می‌کشد که اکنون به جای تهیه ۴ یا ۵ تصویر طی این مدت، می‌توان ۱۰ تصویر تهیه کرد و با ارائه تحلیل‌های بهتر، مناسبترین زمان برای کاشت محصولات را به کشاورزان معرفی نمود. این داده‌ها همچنین در نظارت ممتد بر منابع آبی تاثیر بسزایی دارند. رودخانه‌های آبرفتی هند، در گذر زمان، دانه‌های شن و دیگر مواد معلق موجود در خود را ته‌نشین می‌کنند و انباشته شدن این مواد بر روی هم منتهی به تغییر مسیر رودخانه می‌گردد. داده‌های سنجشی اطلاعات مهمی در مورد این تغییر مسیر بدست می‌دهند.

در مجموع، فعالیت ماهواره ۱۲۳۵ کیلوگرمی ریسورس‌ست-2A که توسط موسسه تحقیقات فضایی هند (ISRO) ساخته شده، طی یک سال اخیر مزایای زیادی برای این کشور داشته و به همراه ماهواره پیشین خود، بعدهای جدیدی را در زمینه سنجش از دور در کشور هند اضافه کرده است.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5895
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها