بلو اوریجین پس از ۲ سال وقفه دوباره پرتاب انسان به فضا را از سر گرفت

0 32

بلو اوریجین، شرکت هوافضای جف بزوس، پس از ۲ سال وقفه دوباره پرتاب انسان به فضا را از سر گرفت. این ماموریت با نام NS-25، شش نفر از جمله نخستین کاندیدای فضانورد سیاهپوست آمریکا را همراه حامل‌ فضایی نیوشپارد برای سفر کوتاه به فضای زیر مدار زمین برد.

این نخستین ماموریت توریستی فضایی بلواوریجین (Blue Origin)، از اوت۲۰۲۲ تاکنون است. یک ماه پس از ماموریت موفقیت‌آمیز پیشین، ماموریت بی‌سرنشین بلو اوریجین با شکست روبه‌رو شد. زیرا بوستر نخست حامل نیوشپارد (Newshepard) پس از روبه‌رو شدن با اختلالی جدی منفجر شد. اگرچه کپسول با چتر نجات به طور ایمن فرود آمد، اما این حامل بیش از یک سال زمین‌گیر شد تا بلواوریجین به بررسی حادثه بپردازد.

سرنشین حامل‌ فضایی نیوشپارد چه کسی بود؟

ماموریت NS-25 از مقر بلو اوریجین واقع در غرب تگزاس به فضا پرتاب شد. یکی از ۶ سرنشین آن اد دوایت (Ed Dwight)، یک نویسنده، مجسمه‌ساز و کاپیتان سابق نیروی هوایی ۹۰ ساله‌ای بود که حدود ۶۰ سال قبل در صنعت هوافضا نام خود را حک کرد.

اد دوایت (ed dwight)
اد دوایت

وی در سال ۱۹۶۲ برای شرکت در برنامه آموزش دانشکده خلبانی تحقیقات هوافضا (Aerospace Research Pilot School) منتخب شد. او در سال ۱۹۶۳ پس از تکمیل طرح، از سوی نیروی هوایی آمریکا به عنوان فضانورد ناسا معرفی شد، اما در نهایت انتخاب نشد.

۶ سرنشین حامل‌ فضایی نیوشپارد، چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه کردند و زمین را از سیاهی فضا و از ارتفاع ۱۰۵ کیلومتر دیدند. این سفر مانند بقیه ماموریت‌های سرنشین‌دار نیوشپارد کوتاه بود و حدود ۱۰ دقیقه پس از پرتاب، کپسول با کمک چتر نجات به آرامی روی زمین فرود آمد.

منبع mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=78505
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها