اولین فرود نرم یک فضاپیمای خصوصی بر روی ماه

0 113

فضاپیمای اودیسئوس شرکت آمریکایی اینتوئتیو مشینز ۲۲فوریه در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد و بدین ترتیب اولین فرود نرم یک فضاپیمای خصوصی بر روی ماه و همچنین فرود یک سفینه فضایی آمریکایی را بعد از حدود ۵۰ سال رقم زد. اگرچه این فرود با مشکلاتی همراه بود و به گفته اینتوئتیو مشینز، فرودگر هنگام فرود واژگون شد و اختلالات ارتباطاتی به وجود آمد.

ناسا قصد دارد طی ماموریت آرتمیس (Artemis) در قطب جنوب ماه که تصور می‌شود شامل یخ‌‌آب زیادی باشد پایگاهی تاسیس کند. به گفته جوئل کرنز (Joel Kearns)، از ناسا، هدف ماموریت کنونی، در واقع بررسی شرایط محیطی قطب جنوب ماه است که در آینده میزبان فضانوردان خواهد بود.

در همین راستا ناسا ۱۱۸ میلیون دلار به اینتوئتیو مشینز (Intuitive Machines) پرداخت تا سخت‌افزار خود را تحت ابتکار جدیدی به نام CLPS (سرواژه Commercial Lunar Payload Services) حمل کند. این پروژه برای واگذاری خدمات حمل‌ونقل به بخش خصوصی برای کاهش هزینه‌ها و رونق بیشتر اقتصاد قمری ایجاد شده است.

فضاپیمای اودیسئوس و محموله‌های آن

CLPS ماشین‌های اینتوئتیو مشینز را انتخاب کرد تا ابزارهای علمی ناسا را با استفاده از فرودگر نوا-سی (Nova-C) این شرکت به سطح ماه برساند. اولین ماموریت قمری اینتوئتیو مشینز به نام IM-1، شامل نوا-سی به نام اودیسئوس (Odysseus) است. از جمله ابزارهای مذکور می‌توان NDL را نام برد که از فناوری لیدار (LIDAR)، برای جمع‌آوری داده‌ها در هنگام فرود استفاده کرد.

فضاپیمای اودیسئوس و محموله‌ها
فضاپیمای اودیسئوس پیش از فرود

همچنین ابزار دیگری برای بررسی نحوه تعامل اگزوز موتور فضاپیما با خاک و سنگ ماه طراحی شده است. ابزار دیگری فناوری موقعیت‌یابی خودمختار را آزمایش می‌کند که در نهایت می‌تواند بخشی از یک سامانه ناوبری گسترده مشابه GPS در ماه و اطراف آن باشد.

اینتوئتیو مشینز همچنین ۶ محموله تجاری را در اودیسئوس قرار داده است. یکی از آن‌ها شرکت آمریکایی کلمبیا اسپورتویر (Columbia Sportswear) است که می‌خواهد ماده عایق خود را در فضای عمیق آزمایش کند. همچنین سامانه تصویربرداری ایگل‌کم (EagleCam) توسط دانشجویان دانشگاه هوایی امبری ریدل (Embry-Riddle Aeronautical University) ساخته شده بود تا تصاویری از فرود ثبت کند.

مابقی محموله‌ها متعلق به مشتریان خصوصی اینتوئتیو مشینز مانند یک هنرمند و یک سازمان غیرانتفاعی هستند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فرودگر و محموله‌های آن اکنون حدود ۷ روز زمینی روی سطح ماه کار خواهند کرد.

اودیسئوس که در ۱۵فوریه با ماهواره‌بر فالکون ۹ (Falcon 9) شرکت اسپیس‌ایکس پرتاب شد، دارای نوع جدیدی از اکسیژن مایع فوق خنک، سامانه رانش متان مایع است که آن را قادر می‌سازد در فضا با سرعت زیادی حرکت کند.

منبع space moondaily npr
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77179
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها