دومین ماموریت بلندپروازانه هند در مریخ

0 26

هند در تدارک راه‌اندازی و پرتاب مجموعه‌ای از ربات‌های علمی به کره مریخ است تا در صورت موفقیت، بعد از آمریکا و چین به سومین کشوری تبدیل شود که یک فضاپیما در مریخ دارد. ممکن است این ماموریت تا اواخر سال جاری میلادی اجرا شود. ماموریت فضایی مدارگرد مریخ۲ یا مانگالیان-۲ شامل یک مریخ‌نورد و یک بالگرد است. این مجموعه شبیه به دوگانه رباتیک ناسا خواهد بود که شامل مریخ‌نورد استقامت است و هم اکنون نیز در مریخ حضور دارد.

به نقل از مقامات سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)، ماموریت فضایی مانگالیان-۲ (Mangalyaan-2 -کلمه هندی برای مریخ‌پیما) شامل یک چتر نجات فراصوت (Supersonic Parachute) و یک جرثقیل هوایی است که مریخ‌نورد را روی سطح مریخ فرود می‌آورند.

اهداف هند از ماموریت مانگالیان-۲

ناسا در سال ۲۰۱۲ پیشرو در استفاده از یک جرثقیل هوایی برای انتقال مریخ‌نورد کنجکاوی شد و بار دیگر در سال ۲۰۲۱ از آن برای پایین بردن مریخ‌نورد استقامت استفاده کرد. همچنین بالگرد نبوغ (Ingenuity) در جریان سفر به مریخ به بخش پایینی مریخ‌نورد استقامت متصل و پس از آن برای ماموریت تاریخ‌ساز خود به سطح مریخ فرستاده شد. هدف هند، دستیابی به نقاط عطف مشابه است و در صورت موفقیت، بعد از آمریکا و چین به سومین کشوری تبدیل می‌شود که یک فضاپیما در مریخ دارد.

اهداف هند از ماموریت مانگالیان

مانگالیان-۲ حداقل چهار ابزار علمی خواهد داشت که برای مطالعه تاریخچه اولیه مریخ و آنالیز اتمسفر این سیاره طراحی شده‌اند و همچنین به جستجو برای یک حلقه غباری فرضی پیرامون مریخ می‌پردازند که توسط دو قمر آن موسوم به فوبوس (Phobos) و دیموس (Deimos) ایجاد شده‌ است.

گزارش‌های رسانه‌های محلی حاکی است که احتمالا مانگالیان-۲ اواخر سال ۲۰۲۴ پرتاب شود، با توجه به اینکه تعدادی از مولفه‌های کلیدی از جمله بالگرد چندابزاری، جرثقیل هوایی و چتر نجات هنوز در مرحله ساخت هستند، این برنامه زمانی کمی بلندپروازانه به نظر می‌رسد.

تاریخچه مانگالیان

ماموریت اول کشور هند در رابطه با مریخ موسوم به مدارگرد مریخ (MOM) یا مانگالیان، یک مدارگرد ساخت این کشور بود که در مدت ۱۸ ماه ساخته شد و در سال ۲۰۱۳ پرتاب و در سپتامبر۲۰۱۴ به کره مریخ رسید.

موفقیت مانگالیان، هند را پس از آمریکا، آژانس فضایی اروپا (ESA) و اتحاد جماهیر شوروی به چهارمین کشوری تبدیل کرد که یک مدارگرد را به مریخ فرستاده است. تفاوت اینجا بود که هند این کار را در اولین تلاش خود و با بودجه محدود ۷۴ میلیون دلاری انجام داد. در مقایسه با هزینه جدیدترین مدارگرد مریخی ناسا موسوم به ماون (MAVEN) حدود ۶۷۰ میلیون دلار است.

پس از آن موفقیت و برای جشن گرفتن اولین ورود این کشور به فضای میان سیاره‌ای، بانک ذخایر هند (RBI) در سال ۲۰۱۶ یک تصویر از مانگالیان را در پشت پر ارزش‌ترین اسکناس کشور به ارزش ۲ هزار روپیه (حدود ۲۴ دلار) چاپ کرد. گرچه بعدا بانک ذخایر هند در راستای تلاش برای کاهش پول سیاه تصمیم گرفت آن اسکناس را از گردش خارج کرد.

همچنین، مانگالیان الهام بخش آثار متعددی در سینمای هند از جمله فیلم محبوب ماموریت مانگال (Mission Mangal) در سال ۲۰۱۹ بود که یک برداشت تخیلی از زندگی دانشمندان این پروژه است.

سازمان تحقیقات فضایی هند، ماموریت مانگالیان را طوری طراحی کرد که تنها ۶ تا ۱۰ ماه دوام بیاورد، اما مدارگرد بسیار فراتر از این انتظارات بود و نزدیک به هشت سال کار کرد تا این که ارتباط سازمان با آن در آوریل۲۰۲۲ قطع شد.

منبع alef tinn
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=78393
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها