ارتباط موفق لیزری از فاصله ۲۲۶ میلیون کیلومتری

0 52

سامانه ارتباطی لیزری ناسا که به همراه کاوشگر سایکی به سمت یک سیارک پرتاب شده بود، برای اولین بار از فاصله ۲۲۶ میلیون کیلومتری با موفقیت داده ارسال کرد.

این انتقال «نخستین نور» (First light) برای سامانه ارتباطات نوری فضای عمیق (DSOC) به شمار می‌رود. نخستین نور به اولین استفاده از یک ابزار و دستگاه جدید به‌ منظور تهیه اطلاعات اخترشناسی پس از ساخت آن گفته می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: پرتاب موفق فضاپیما به مقصد سیارکی ارزشمندتر از کل اقتصاد کره زمین!

ارتباطات رادیویی که در حال حاضر روش رایج ارسال داده از فضاپیماها است، با افزایش فاصله، به طور قابل توجهی کندتر می‌شود. DSOC با استفاده از لیزر به جای امواج رادیویی، می‌تواند داده‌ها را با سرعت بسیار سریع‌تر و با پهنای باند بیشتر ارسال کند.

این فناوری نه‌تنها برای ماموریت‌های عمیق فضایی مانند سایکی (Psyche) که در آن کاوشگر باید داده‌های زیادی را از راه دور ارسال کند، مفید خواهد بود، بلکه می‌تواند برای ماموریت‌های آینده به ماه و مریخ نیز استفاده شود.

سامانه ارتباطات لیزری

مزیت بالقوه سامانه‌های ارتباطی لیزری این است که قادر هستند ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از سامانه‌های رادیویی داده‌ها را حمل کنند. از آنجایی که ماموریت‌های فضایی بیشتری با ابزارهای علمی پیچیده‌تر که حجم زیادی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، پرتاب می‌شوند، پهنای باند بیشتری برای ارسال این داده‌ها به زمین مورد نیاز است.

سامانه ارتباطات نوری فضای عمیق
سامانه ارتباطات نوری فضای عمیق

DSOC در حال حاضر در حال ارسال داده‌های آزمایشی است، اما در نهایت برای ارسال تصاویر و سایر داده‌های علمی از سیارک سایکی استفاده خواهد شد.

فضاپیمای مذکور قرار است در سال ۲۰۲۶ به سیارک سایکی برسد. تصور می‌شود که این سیارک هسته فلزی یک سیاره اولیه باشد که میلیاردها سال پیش در اثر برخورد از بین رفته است. مطالعه سایکی می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر شکل‌گیری منظومه شمسی کمک کند.

منبع tasnimnews wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77735
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها