اتحاد دو غول صنعت مخابرات ماهواره‌ای برای مقابله با استارلینک

0 57

شرکت SES مستقر در لوکزامبورگ، شرکت چندملیتی ارتباطات ماهواره‌ای اینتلست به‌ مرکزیت لوکزامبورگ که اولین اپراتور ماهواره‌ای تجاری جهان شمرده می‌شود را به مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار برای مقابله با استارلینک خریداری خواهد کرد. این خرید یک شرکت ترکیبی ایجاد خواهد کرد که دارای ناوگانی متشکل از ۱۰۰ ماهواره چند تنی در مدار زمین ثابت است؛ حلقه‌ای از فضاپیماها که حدود ۳۶ هزار کیلومتر بر فراز خط استوا قرار دارد. این بیش از دو برابر اندازه ناوگان بعدی بزرگترین اپراتور ماهواره‌ای تجاری زمین ثابت خواهد بود.

مشکل این است که تقاضا برای خدمات ارتباطی از طریق ماهواره‌های بزرگ زمین ثابت (GEO) در حال کاهش است. برخی از مشتریان بزرگ مانند شرکت‌های رسانه‌های ویدئویی و ارتش وجود دارند که به خرید ظرفیت مخابراتی در ماهواره‌های زمین ثابت ادامه خواهند داد، اما تقاضای فزاینده‌ای در میان مصرف‌کنندگان و برخی از بخش‌های بازارهای شرکتی و دولتی، برای انواع خدمات ارائه‌شده توسط منظومه‌های ماهواره‌‌ای کوچک‌تر که به زمین نزدیک‌تر هستند وجود دارد.

ادغام اینتلست و SES

خرید اینتلست (Intelsat) توسط SES به دلیل بزرگی ناوگان ماهواره‌ای آن‌ها متمایز است. SES در حال حاضر ۴۳ ماهواره زمین ثابت و ۲۶ فضاپیمای پهن باند را در مدار میانی زمین (MEO) اداره می‌کند. این ماهواره‌های MEO به عنوان حد وسط بین ماهواره‌های LEO و GEO عمل می‌کنند و زمان تاخیر کمتری نسبت به شبکه‌های GEO ارائه می‌کنند؛ در حالی که ارتفاعشان به حدی است که نیازی به صدها یا هزاران فضاپیما برای پوشاندن کره زمین نباشد.

ادغام اینتلست و SES
ادغام اینتلست و SES

اینتلست دارای ۵۷ ماهواره زمین ثابت است که عمدتا برای خدمات تلویزیونی و رله ویدئویی است. این شرکت ترکیبی مدعی است بیش از ۹۹ درصد از جهان را پوشش خواهد داد و شبکه‌های ترکیبی آن شامل باند Ka، Ku-band، X-band، C-band، UHF، و باندهای امن برای استفاده نظامی خواهند بود.

SES و اینتلست دارای ۱۳ ماهواره جدید شامل ۶ فضاپیمای GEO و هفت ماهواره MEO باند پهن هستند. همچنین در اوایل ۲۰۲۴، اینتلست اعلام کرد که ظرفیت ۲۵۰ میلیون دلاری منظومه ماهواره‌ای وان وب (OneWeb) را طی شش سال آینده رزرو کرده است.

سیگنال‌های اینترنتی که از ماهواره GEO می‌آیند، مانند فضاپیمای ویاست (Viasat)، معمولا تاخیری در حدود ۶۰۰ میلی‌ثانیه دارند. شبکه O3b SES در مدار میانی زمین سیگنال‌هایی را با تاخیری در حدود ۱۲۰ میلی ثانیه ارائه خواهد داد. زمان تاخیر استارلینک بین ۲۵ تا ۶۰ میلی ثانیه است.

SES و اینتلست انتظار دارند که این خرید در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ بسته شود و در انتظار تاییدیه های نظارتی است. هیئت مدیره هر دو شرکت به اتفاق آرا این معامله را تایید کردند.

منبع arstechnica
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77744
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها