نظریه نسبیت انیشتین به زبان ساده+کاربرد در فضا

17 48,480

کاشف نظریه نسبیت عام و خاص کدام دانشمند بود؟

نظریه ‌نسبیت در سال ۱۹۰۵ به وسیله آلبرت انیشتین، فیزیکدان مشهور دنیای علم، ارائه شد. این نظریه می‌گوید قوانین فیزیک در همه‌جا یکسان هستند و رفتار اشیا و اجرام در چهارچوب فضا-زمان، وجود سیاه‌چاله‌ها، خم شدن نور توسط گرانش و رفتار سیاره‌ها در مدارشان را توضیح می‌دهد.

نظریه نسبیت انیشتین

شاید وقتی نام نظریه نسبیت به گوشتان می‌خورد تصور کنید چیز عجیب و پیچیده‌ای باشد، اما منطق جاری در این نظریه به طرز شگفت‌آوری ساده است:

  1. هیچ مطلقی به عنوان «مرجع» وجود ندارد. هر بار که سرعت جسم یا حرکت آن را دیده و محاسبه می‌کنید یا حتی جسمی را ثابت در نظر می‌گیرید، در واقع رفتار آن جسم را در یک بازه‌ زمانی با جسم دیگری مقایسه می‌کنید.
  2. سرعت نور همواره ثابت است. این عدد به سرعت حرکت فردی که آن را محاسبه می‌کند یا به سرعت منبع نور وابسته نیست.
  3. هیچ چیزی سریع‌تر از نور نیست و سرعت نور بالاترین سرعت در جهان است.

این نظریه مهم و تاثیرگذار در جهان علم که دیدگاه ما را نسبت به فضا و زمان تغییر داده، شامل دو بخش نسبیت عام و نسبیت خاص است. آلبرت انیشتین نسبیت خاص را در سن ۲۵ سالگی مطرح کرد و ده سال بعد نظریه نسبیت عام را ارائه داد.

نظریه نسبیت خاص به زبان ساده

در سال ۱۹۰۵ آلبرت انیشتین نظریه نسبیت خاص انیشتین را طی مقالات «در باب الکترودینامیک و حرکت اجسام» در زمینه فیزیک منتشر کرد. نسبیت خاص توضیحاتی درباره چگونگی تاثیر سرعت بر جرم، زمان و مکان است.

نسبیت خاص حالتی ویژه از نسبیت عام است. این نظریه برای اجسامی که با سرعت بسیار بالا (نزدیک به سرعت نور) حرکت می‌کنند به کار می‌رود. برای این اجسامی که با سرعت نزدیک به نور حرکت می‌کنند، قوانین نیوتن کاربرد ندارد. نظریه نسبیت خاص برای حالت‌های خاصی که دستگاه‌های مرجع حرکت، شتاب ندارند (یعنی سرعت در آن‌ها ثابت است) به کار می‌رود. این دستگاه‌های مرجع بدون شتاب را لَخت می‌نامند. آیا سفر با سرعت نور ممکن است؟

از نتایج جالب نظریه نسبیت وجود ارتباط بین فضا (فاصله) و زمان است. نیوتن باور داشت زمان ثابت بوده و در تمام نقاط به یک صورت عمل می‌کند، اما نظریه نسبیت انیشتین بر نسبی بودن زمان نیز دلالت داشت. نسبیت خاص نشان داد وقتی جسمی با سرعت نور حرکت می‌کند، زمان برایش متوقف می‌شود که به ان اتساع زمان (Time Dilation) می‌گویند. همچنین طولش در مسیر حرکت کاهش و جرمش افزایش می‌یابد.

نسبیت اینشتین

بر اساس نظریه نسبیت خاص، تمام چیزها در دنیا با یکدیگر ارتباط داشته و برهم اثر می‌گذارند. پارادوکس دوقلوها از مثال‌های جالبی است که برای توضیح این نظریه بیان می‌شود؛ دو شخص دوقلو را در نظر بگیرید که یکی روی زمین است و دیگری توسط فضاپیما با سرعت نزدیک به نور به سمت فضا رهسپار می‌شود. پس از آنکه شخص روی زمین ۱۰۰ سال از عمرش بگذرد، شخصی که در فضاپیما بوده فقط یک سال از عمرش گذشته است.

مغناطیس، رنگ زرد طلا، مایع بودن جیوه، تلویزیون‌های قدیمی، نور، نیروگاه‌های هسته‌ای و ابرنواخترها همه تاثیراتی از این نظریه را نشان می‌دهند.

نظریه نسبیت عام به زبان ساده

طی سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۱۵ نظریه نسبیت عام توسط آلبرت انیشتین و شاگردانش مطرح و توسعه داده شد. نسبیت عام، نظریه‌ای هندسی در ارتباط با گرانش است که آلبرت انیشتین در سخنرانی‌های آکادمی علوم پروس (Prussian Academy of Sciences) آلمان در نوامبر۱۹۱۵ آن را مطرح کرد.

او در این سخنرانی‌ها معادله‌ای را طرح نمود که قانون جهانی جاذبه نیوتون را تغییر داد و به «معادله میدان انیشتین (EFE)» معروف شد. در این نظریه کسانی که با سرعت ثابت در حرکتند و تمامی ناظران، یکسان و هم ارز هستند. در نظریه نسبیت عام، گرانش نتیجه خمیدگی فضا (مکان)-زمان است و نیرو محسوب نمی‌شود. در حقیقت گرانش یک عامل هندسی است؛ در قانون نیوتون، جاذبه نیرو بود.

نظریه نسبیت عام انیشتین برای توضیح حرکت‌های شتابدار است؛ یعنی حرکت‌هایی که سرعت آن‌ها تغییر می‌کند. بر این اساس g (شتاب گرانش زمین) که همان عدد ۹/۸۱ متر برثانیه بوده نیز نوعی شتاب است. پس نسبیت عام با شتاب‌های ثقل اشیا و اجرام سروکار دارد، نه با حرکت. در هر جای عالم، هر جرمی در فضای خالی باشد قطعا داری یک شتاب جاذبه در اطراف خود بوده که مقدار عددی آن به جرم جسم وابسته است.

نسبیت عام

طبق نظریه‌ نسبیت انیشتین، جاذبه، کشیدگی‌ها و خمیدگی‌ها‌ی فضا است که از طرف اجرام وارد می‌شود. این توصیف در آغاز قرن بیستم برای مدتی بیش از ۲۰۰ سال به عنوان توصیف پذیرفته‌شده برای گرانش بین اجسام مطرح بود. در این قانون جهانی گرانش نیوتون، گرانش ناشی از نیرویی جذب‌کننده بین دو جسم است، اما نیوتن هیچ‌‌گاه متوجه شیوه کار‌کرد نیروی گرانش نشد.

این مدل برای توصیف حرکت تحت تاثیر گرانش بسیار موفق بود؛ حرکت سیاره‌ها در منظومه شمسی را به خوبی توضیح می‌داد و زمان ظهور دنباله‌دارها را به دقت پیش‌بینی می‌کرد، اما نقص‌هایی نیز داشت؛ از جمله اینکه نمی‌توانست پدیده‌هایی چون وجود ناهنجاری‌ در مدار حرکت برخی سیاره‌ها مثل عطارد و مریخ را پیش‌بینی کند.

اگرچه نسبیت عام هنوز نظریه کاملی نیست، اما توانسته است بسیاری از مشکلات را حل کند و به ابزاری اساسی در اخترفیزیک تبدیل شود. همچنین پدیده‌هایی چون همگرایی گرانشی (Gravitational lens)، امواج گرانشی و اثر گرانش بر روی زمان را پیش‌بینی کرد که توسط آزمایش تایید شده و یا در حال بررسی هستند. نسبیت عام به درک ما درباره سیاه‌چاله‌ها نیز کمک اساسی نمود.

کاربرد نظریه نسبیت در فضا

یکی از سوالات همیشگی مردم عادی و دانشجویان رشته‌هایی به جز علوم پایه و به ویژه سیاستمداران این است که فیزیک بنیادی و نظریه نسبیت چه فایده‌ای دارد و چرا باید بودجه‌های خاصی برای آن در نظر گرفت؟ نسبیت خاص انیشتین می‌گوید یک جسم در حال حرکت اتساع زمانی را تجربه می‌کند؛ به این معنی که وقتی یک جسم با سرعت بالایی در حال حرکت است زمان برای آن کندتر از زمانی می‌گذرد که در حالت سکون است.

به عنوان مثال، زمانی که اسکات کلی (Scott Kelly)، فضانورد ناسا، در سال ۲۰۱۵ نزدیک به یک سال در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت داشت، بسیار سریع‌تر از مارک کلی (Mark Kelly)، فضانورد و برادر دوقلوی خود که در زمین بود، حرکت می‌کرد. با توجه به پدیده اتساع زمان، مارک کلی فقط کمی سریع‌تر از اسکات پیر شد؛ چیزی در حدود پنج میلی‌ثانیه.

از آن جایی که اسکات کلی نزدیک به سرعت نور حرکت نمی‌کرد، تفاوت واقعی در پیری به دلیل اتساع زمان ناچیز بود، اما در سرعت‌های نزدیک به سرعت نور، اثرات اتساع زمان می‌تواند بسیار آشکارتر باشد. اتساع زمان گرانشی چیست؟

فناوری فضایی
مارک و اسکات کلی

ما در حال حاضر فناوری لازم برای سفر با سرعت نزدیک به سرعت نور را نداریم، اما در فناوری مدرن امروزی، اتساع زمان ساخته‌های دست بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نظریه نسبیت و دستگاه‌های موقعیت‌یاب جهانی (GPS)

فناوری GPS که برای کاربردهای نظامی طراحی شده بود، اکنون به یکی از اساسی‌ترین نیازهای ما تبدیل شده است و هر روز با آن سروکار داریم. دستگاه‌های GPS به وسیله حداقل چهار ماهواره که سرعت بالایی دارند، در مدارهای دور زمین کار و موقعیت را محاسبه می‌‌نمایند. نسبیت خاص به ما می‌گوید که ماهواره‌ها گذر زمانی آهسته‌تری را تجربه می‌کنند.

برای یک دستگاه GPS معمولی، موقعیت کاربر زمینی با دقت در حدود ۵ تا ۱۰ متر اندازه‌گیری می‌شود؛ یعنی ممکن است موقعیت کاربر را روی نقشه ۱۰ متر آن طرف‌تر نشان دهد. این خطا برای یک عابر پیاده قابل چشم‌پوشی است، اما تصور کنید برای ماشین‌های خودران، یا هواپیماها، سفینه‌های فضایی می‌خواهیم از GPS استفاده کنیم. در این صورت با یک خطای ۱۰ متری خسارت‌های جبران‌ناپذیری رخ خواهد داد. پس به دقت بالاتری نیاز داریم.

پس این ماهواره‌ها باید زمان را با دقت بسیار بالایی تعیین نمایند؛ در نتیجه با ساعت‌های اتمی کار می‌کنند، اما از آنجایی که این ساعت‌های اتمی روی ماهواره‌هایی قرار دارند که دائما با سرعت ۱۴ هزار کیلومتر در ساعت در فضا می‌چرخند، بر اساس نسبیت خاص هر روز ۷ میکروثانیه یا ۷ میلیونم ثانیه زمان اضافه می‌آورند. به منظور حفظ ارتباط زمانی با ساعت‌های زمین، ساعت‌های اتمی در ماهواره های GPS باید هر روز ۷ میکروثانیه کم کنند.

دستگاه GPS

با تاثیرات از نسبیت عام، هر چه نیروی گرانشی بیشتری به جسمی وارد شود، زمان برای آن جسم در آن فضا نسبت به جسم دیگری که در جای دیگری و در معرض جاذبه‌ کمتری قرار دارد، کندتر می‌گذرد. این یعنی زمان برای ناظر روی زمین نسبت به ماهواره‌ای که دور زمین در حال حرکت است و در معرض جاذبه‌ کمتری است، گذر کندتری دارد.

طبق محاسبه‌های صورت‌گرفته، این اثر گرانشی باعث می‌شود که ساعت تعبیه‌شده در ‌‌ماهواره‌های GPS، روزانه ۴۵ میکروثانیه از ساعت‌های سامانه‌های روی زمین جلو بیفتد و زمان برای ماهواره‌ها سریع‌تر بگذرد.

در نهایت بر اساس این دو نظریه، ساعت ماهواره‌ها هر روز نسبت به ساعت سامانه‌های روی زمین ۳۸ میکروثانیه جلوتر می‌افتد.
سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی مانند گلوناس (GLONASS) روسیه، GPS آمریکا و گالیلئو (Galileo) اروپا باید تمام اثرات نسبیتی مانند پیامدهای میدان گرانشی زمین را در نظر بگیرند تا با دقت کار کنند.

بنابراین طراحی ساعت ماهواره‌ها به گونه‌ای انجام شده است تا این اختلاف زمانی برطرف شود. اگر تصحیح‌های نسبیتی حذف شوند، ابزارهای مختلف از میکروسکوپ‌های الکترونی گرفته تا شتاب‌دهنده‌های ذره‌ها از کار می‌افتند. اما نظریه نسبیت انیشتین مخالفانی نیز دارد.

مخالفان نظریه نسبیت

مخالفان نظریه نسبیت عام، سعی در توصیف پدیده گرانش در رقابت با این نظریه دارند. برای مثال برخی به دنبال ارائه تئوری‌هایی با استفاده از اصول مکانیک کوانتومی هستند که به عنوان نظریه‌های گرانش کوانتیزه (Quantized Gravity) شناخته می‌شوند. همچنین نظریه‌هایی وجود دارد که تلاش می‌کنند گرانش و سایر نیروها را همزمان توضیح دهند و معرفی آن‌ها تحت عنوان تئوری‌های میدان یکپارچه کلاسیک (Classical Unified Field) صورت می‌گیرد.
البته هیچ یک از این جایگزین‌ها برای نسبیت عام مقبولیت گسترده‌ای پیدا نکرده‌اند. نظریه نسبیت عام آزمایش‌های زیادی را پشت سر گذاشته و با همه مشاهده‌های انجام‌شده تاکنون سازگار است. به علاوه، بسیاری از تئوری‌های جایگزین اولیه به طور قطعی رد شده‌اند. با این حال، برخی از نظریه های جایگزین گرانش توسط اقلیتی از فیزیکدانان پشتیبانی شده و در دست مطالعه هستند.

اگر این مقاله برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم قوانین جالب یوهانس کپلر را نیز مطالعه کنید.

منبع space livescience wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=66398
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
17 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
2 ماه قبل

مفید بود

رعزل،
رعزل،
6 ماه قبل

من میتونستم حتی بالای ۵۰ تا جایزه نوبل بگیرم ولی حتی هیچ کدوم از فرضیه هار د مورد فیزیک و مکانیک حتی جای مطرح هم نکردم نه فکر کنی نمیتونستم ثابت کنم نه چون چیزی ازش فهمیدم دستاوردی که داره با هیچ ز قابل قیاس نیست .. حسن صباح میگفتن پوست یا گاو به شکل نخ درآورده و کل الموت قزوین باهاش گرفته داستانش و کسی میدونه اونی که احمق باشه فکر میکنه واقعا پوست گاو نخ کرده اما راز بزرگی تو داستانش هست که . میشه باهش همون بهشتی ساخت که میگفتن داشته .. باورش سخته این که اون تو اون زمان به علمی رسیده بوده بدون هیچ دستگاهی که خیلی شگفت انگیزه … یه چیزو برای اثبات نظریه .‌‌ ۶ ماه نشده اتفاقی میافته که کل بازارهای مالی .. ارزش شون کاملا از دست میدن یعنی قیمت طلا صفر بورس تمام دنیا موجش میاد صفر میشه .. صبر کن ۶ ماه بشه بعد بخند

رعزل،
رعزل،
6 ماه قبل

آخه جالب اینه که میگن رمین علاوه براینکه دو خورشید میگرده دور خودشم میگرده و برای اینکه ۶ ماه روز بودن قطب و تو جیب کنن میگن اون بخش مثل مکعب چهار خونه هم جدا میگرده آخه اونی که این و باور کرده دیگه واقعا نابغه است ولی اونی مار که گفتم حتی ۶ ماه روز و شب قطب رو هم بدون چرخش خورشید و زمین کاملا توجیح میکنه

داتت
داتت
1 سال قبل

گالیله میگفت زمین گرده … میخندیدن ..‌ بهش …گالیله امروز نظر شو عوض کرده میکه مکعب و زمان مثل نیرو بصورت موج حرکت میکنه …….پس تاریخ تکرار میشه … بین حاکمان کشور از فتحعلی شاه ….۳۷ ۱۰ ۴۹ ۱۰ ۱۶ ۱۶ ۳۷ ۱۰ ….؟ جواب دقیقا هنزمان با حکومت فتحعلی ثانیشم درست درمیاد ..‌..ماشاید صد ها بار همین زندگی امروز و دیدیم ..‌ ولی یادمون نیست تو گذشته تاریخ های قبل مردیم یادمون نیست …

علی
علی
2 ماه قبل
پاسخ به  داتت

گالیله چ ربطی ب تناسخ دروغین داره ؟

داتت
داتت
1 سال قبل

نظریه انیستن چرت و پرت .‌ گرد بودن زمین چرت تر و حرکت زمین از اون چرتتر .. .‌زمین مکعب و ثابت ..‌ این زمان که داره حرکت میکنه و ما خیال میکنیم زمین میچرخه .‌ اکر زمین میچرخه ..چرا ..هنگامی که به دور خودشم چرخش داره شمال و جنوب تغییر نمیکنه و خورشید همیشه از شرق در میاد ..بعدی اگر با سرعت نور بریم زمان کمتر حس میشه چون این زمانه که میگذره .پس باید از اون سریعتر بریم جلو یا بر گردین عقب که به گذشته بریم این قسمت نظریه درست ولی بقیش نه .. چرا زمین یخبندان بوده یه زمانی ذوب بوده .. چون زمان داره روی یه مدار شبیه طناب که از یه نقطه شروع شده و دایره ای مختلف تشکیل داده و ابتدا و انتها به هم متصل حرکت میکنه ابن مدار تقریبا شبیه فنر . تمام فضا داخل این فنر قرار داره فنر استوانه شکل .. وقتی زمان از فنر بالا میره ..‌ بین فواصل فنر هم نوسان میکنه دزمان دقیقا موج ..که از سه تا موج به هم پیوسته تشکیل شده موج دوم خودش از دوتا موج البته زیر موج ای دیگه داره ولی کلش این شکلی مثل طناب یه مدت جمع میشه و بین خورشید و زمین فاصله کمتر .. گرمتر ..‌وقتی باز بشه ….وقتی کامل باز بشه که وقتی موجای قبلی تکمیل کنه حتما این انجام میشه شاید قرن ها فقط شب باشه و برعکس …‌ البته مغز شماه ا این درک نمیکنه .. مگر انیشتن از گور بلند شه بفهمه چی گفتم .. و بدونه کجا اشتباه کرده

امیرعباس
امیرعباس
7 ماه قبل
پاسخ به  داتت

پروفسور!
واقعا بعضیا نمیفهمن.
1اگر کسی بره به قله اورست کاملا گردی زمین را متوجی میشه.
2اگر زمین مکعب بود و کنار دریا بودیم می‌توانستیم حداقل 10 هزار کیلومتر دریا را ببینیم.
3این همه فضا نورد فیلم وعکس زمین رو نشون دادن یعنی دروغ میگن.
4بخاطر اینه که زمین شمال و جنوبش عوش نمیشه، چون ما هم داریم میچرخم همراه اون.
اگه یک جسم روی فرش باشه منم رو فرش بشینم و روم رو به اون جسم کنم هرچقدر هم فرش رو بچرخونیم من رو م به اون جسم است.
5 خورشید هم که از شرق در میاد از قدرت خداوند است تو میخوای قدرت خدا رد زیر سوال ببری.
ناراحت نباش اگه تا حالا انیشتن از گور نیومده بیرون الان اومده بیرون و داره گریه میکنه و میگه آخه چرا من این قانون رو برای این احمق ها گفتم.
به نظر من نظریه انیشتن یه قانونه.
وتمام.
خداحافظ.

جلال
جلال
7 ماه قبل
پاسخ به  امیرعباس

آفرين جواب قانع كننده اى بود ، بيست.

رعزل،
رعزل،
6 ماه قبل
پاسخ به  امیرعباس

در مورد گرانش همون تداخل امواج نور که از بازتابش روی اجسام و نور ماه و تاریکی مثل زنجیر بهم می‌بافن و نیروی گرانش ایجاد میشه البته تا وقتی هر چیزی که از خورشید انرزی میگیره .. جمع کل انرزی با انرزی خورشید یکی نشه یعنی به تعادل نرسه گرانش وجود داره .‌من حتی میتونم دقیق بگم چه زمانی این گرانش تمام میشه و به تعادل می‌رسیم راستی میدونی ماه چطور میگیره تو نطر قبل گفتم تو تاریکی حلال داریم وقتی دوتا مار دارن دور میزنن تو بعضی نقاط از روی هم رد میشن وقتی هنگام رد شدن اون حلال و بدن یکی بپوشونه ماه میگیره و وقتی موقع بالا رفتن یا پاین اومدن انتهای دوباره از یک نقطه ر بشه خورشید میگیره .. وقتی خورشید میگیره یه گره بین موج نور و تاریکی ایجاد میشا که باعث حرکت موج تاریکی تو چرخش بعد از نقاط هم ارز دیگه میشه و قتی کل زمین تو نقاط مشخص گره ها ایجاد بشه مارا از حرکت باز می‌مونن و متیع نور میشن ..اون موقع هست که بهشت ایجاد میشه .. و ما هم اگر با تاریکی به تعادل رسیده باشیم وقتی امواج خورشید به تاریکی قلبه کرد همه جارو تاریک خواهیم دید .. این که خدا گفته این بکن اون نکن برای اینه که تداخل انرزی تو بدن تو با تاریکی انجام نشه و بتونی بهشت و ببینی وگرنه که کار خدا کوچیک نمیشه چه با تاریکی به تعادل برسی یا با نور برا خودت میگه

محمد
محمد
7 ماه قبل
پاسخ به  داتت

میتونم بپرسم چرا چنین عقیده ای دارید؟

سارا
سارا
1 سال قبل

احتمالا هرچه سرعت چرخش سیارات به دور خودشون و ستاره هاشون بیشتر باشه جاذبه در سطح اون سیارات بیشتر میشه مثل گردبادی که هرچه سریعتر می چرخه قدرتش در جذب اجسام اطراف بیشتر میشه

آرمان
آرمان
1 سال قبل
پاسخ به  سارا

آفرین مثاله گردباد خیلی مثاله عالیه بود برای این بحث👌

رعزل،
رعزل،
5 ماه قبل
پاسخ به  سارا

باید با کسی بحث کرد که درک موضوع براش ممکن باشه من بالای ده راه علمی دارم که نظریه انیشتن در مورد سرعت نور و فضا چرت .‌ولی باید کسی باشه بفهمه روی چی بحث میشه ..اگر بگم اصلا هیچ سیاره‌ای و جود نداره براتون قابل درک نیست اگر بگم خورشید به این شکل که می‌بینید اصلا وجود نداره میگید توهم زدید .. یه مثال برای خورشید ..تمام هستی از نور تشکیل شده اول نور سفید .. نور سفید ۳۳ طول موج مختلف داره .. که بصورت صلیب یا صلیب برعکس و همینطور اینه ای ..‌تاریکی ۳۱ طول موج داره ذرات تاریکی در بعصی نقاط یه صفحه تشکیل دادن از طریق متصل شدن قطب مثبت و منفی در نقاطی بشکلی کنار هم قرار گرفتن که صفحه سوراخ درست شده این صفحه بالا ی سر ما در حرکت و زمین و آب و بخاطر برعکس بودن قطب نور سفید اون نورو جدا میکنن حالا اگر بالای صفحه تاریک نور باشه تمام این نورها بشکل ریسمانی نزدیک بهم از سوراخ به سمت زمین کشیده میشه و ما اونو به شکل گرد و خورشید می‌بینیم..در صورتی که فقط مثل آبشار از قطرات آب پشت سد بوجود اومده … اشکال نداره هر نظری بدید قابل درک ..

Tim
Tim
5 ماه قبل
پاسخ به  رعزل،

عجالتا نظریه شما برام جالب بود، راهی هست که بتونم شما رو دنبال کنم؟

اردشیر
اردشیر
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

عالی بود

سارا
سارا
1 سال قبل
پاسخ به  اردشیر

در حقیقت انیشتین و نیوتن یه چیزو میگن هر دوشون میگن زمان ثابت است وقتی جسمی حرکت می کنه ما سرعت حرکتشو با چیز دیگری مقایسه می کنیم چون سریعتر از سرعت حرکت نور شناسایی نشده پس انیشتین میگه وقتی جسمی با سرعت نور حرکت می کنه زمان براش متوقف میشه در حالی که اینم نسبی است ممکنه چیزی در جهان وجود داشته باشه که سرعت حرکتش از نور هم بیشتره و سیاهچاله های فضایی دلیلی بر این ادعا هستند چون نور هم در خودشون فرو می برند و نور هم با تمام سرعتش قدرت فرار از اونها رو نداره و در دامشون می مونه پس یه چیز دیگه ای هم هست که بر سرعت نور غلبه داره

احسان
احسان
5 ماه قبل
پاسخ به  سارا

اون سیاهچاله هایی که میگی جاذبه بالایی داره و نور رو میتونه به سمت خودش منحرف کنه و جذبش کنه ولی ربطی نداره که سرعت حرکتش از نور بیشتر باشه