فوفایتر‌، چشم تیزبین پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک‌ها

0 70

آژانس توسعه فضایی آمریکا اعلام کرد که طی قراردادی، شرکت میلنیوم اسپیس سیستمز قرار است ماهواره‌های دفاع موشکی پروژه فو فایتر را توسعه دهد. این شرکت ۸ ماهواره دارای دوربین‌های الکترواپتیکال و مجهز به حسگرهای مادون قرمز و نوری را که ضمن ارائه قابلیت‌های «کنترل آتش»، برای هشدار و ردیابی دقیق تهدیدات موشکی پیشرفته از جمله موشک‌های اَبَرصوت به کار گرفته می‌شوند را ارائه خواهد کرد.

کنترل آتش به طور کلی شامل فناوری‌های مختلفی مانند رادار یا سایر حسگرها، هدف قرار دادن رایانه‌ها و تسلیحات پرتابی را در قالب یک سامانه یکپارچه ارائه می‌دهد که قادر به ردیابی تهدیدات موشکی پیشرفته از جمله سامانه‌های موشکی هایپرسونیک (Hypersonic) یا اَبَرصوت، ارائه مختصات دقیق برای جنگنده‌ها یا سامانه تسلیحاتی روی زمین و یا دیگر اقدامات متقابل به سمت آن‌ها است.

میلنیوم اسپیس سیستمز (Millennium Space Systems) که در مالکیت شرکت بوئینگ قرار دارد باید این ماهواره‌ها را تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۷ تحویل دهد. پروژه فو فایتر (FOO Fighter) بخش مهمی از زنجیره کشتار دفاع ماهواره‌بری پنتاگون را تشکیل خواهد داد. هدف نهایی افزایش قابلیت‌های جهانی کنترل آتش است.

ماهواره‌های فو فایتر با افزایش برد تشخیص موشک‎‌های ابرصوت ارتفاع پایین، در مقایسه با موشک‎‌های بالستیک قاره‌پیما، زمان هشدار را برای شناسایی و پاسخ به تهدیدات را افزایش می‌دهند.

به گفته درک تورنیر (Derek M. Tournear)، مدیر آژانس توسعه فضایی (Space Development Agency)، برنامه فو فایتر، نمایشی عملیاتی از تلاش‌های کنترل آتش ارائه می‌کند که هشدار ردیابی موشک‎‌ و دفاع موشک‎ی، مکمل آن‌ها است.

ماهواره هایی برای افزایش قابلیت‌های دفاع موشکی

اگرچه جزئیات این پروژه بیشتر محرمانه باقی مانده است، درک تورنیر در جریان اجلاس نیروی هوایی ۲۰۲۳ (2023 Air Force Summit) فاش کرد که ماهواره‌های فو فایتر اگرچه در اصل شبیه به مجموعه لایه ردیابی (Tracking Layer) است اما برای نظارت بر چند تهدید نامشخص که مجموعه لایه ردیابی در حال حاضر به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند، توسعه می‌یابد. زیرا مجموعه لایه ردیابی فقط برای نظارت بر موشک‎‌های ابرصوت با قابلیت مانور بالا بهینه شده است.

ماهواره های فو فایتر
ماهواره‌های فو فایتر

تورنیر به این نکته نیز اشاره داشت که در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش، فناوری حسگر کنترل آتش در ترانش ۳ (Tranche 3) و ترانش ۴ (Tranche 4) مجموعه لایه ردیابی، ماهواره‌هایی که قرار نیست به ترتیب تا سال ۲۰۲۸ و ۲۰۳۰ پرتاب شوند، گنجانده می‌شود.

به گفته جیسون کیم (Jason Kim)، مدیرعامل میلنیوم اسپیس سیستمز، پروژه فو فایتر برای محافظت از آمریکا و متحدان این کشور در برابر تهدیدات پیشرفته طراحی شده است.

آژانس توسعه فضایی در درخواست اولیه خود قصد داشت توسعه ماهواره‌های فو فایتر را به بیش از یک توسعه‌دهنده ارائه کند. این مرکز پیشنهادهای دریافت‌شده پس از فراخوان را ارزیابی کرده و تشخیص داد که انتخاب یک توسعه دهنده بهترین گزینه ممکن است و میلنیوم اسپیس سیستمز به عنوان تنها توسعه‌دهنده این پروژه انتخاب شده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77790
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها