دانشمندان امواج رادیویی آشنایی از فضا دریافت کردند

دانشمندان با بررسی مجموعه‌ای از فلاش‌های درخشان در کهکشان M81 دریافتند که این فوران‌های رادیویی سریع (FRB)، شبیه به فلاش‌های موجود در سحابی خرچنگ (Crab Nebula) هستند. فوران‌های رادیویی سریع، پدیده‌های پرانرژی نجومی بوده که در کسری از ثانیه، انرژی‌ برابر انرژی‌ تابش‌شده از خورشید طی ۱۰ هزار سال آزاد می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: منظومه شمسی آنلاین

انفجار کهکشان
تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان M81

این FRBها که از سمت صورت فلکی خرس بزرگ (Ursa Major) می‌آمدند، برای نخستین بار در ژانویه‌۲۰۲۰ مشاهده شدند. تا به امروز فوران‌های رادیویی سریع، بیشتر در کهکشان‌های سرشار از ستاره‌های جوان یافت شده‌اند و آنچه در M81 دیده شده یک استثناست؛ زیرا شبکه‌ای متشکل از دوازده دیش رادیویی منبع سیگنال را به‌طور کاملا واضح از یک گروه قدیمی از ستارگان که به‌ عنوان خوشه‌ ستاره‌ای کروی (Globular Cluster)‌ شناخته می‌شوند، تشخیص می‌دهند.

یکی از فرضیه‌ها برای توضیح این FRB این است که فلاش‌های درخشان مذکور از مگنتارها (Magnetar) می‌آیند. مگنتار نوعی ستاره نوترونی (Neutron Star) است که میدان مغناطیسی بسیار نیرومندی دارد. با این وجود جیسون هسلز (Jason Hessels)، از دانشگاه آمستردام (University of Amsterdam) هلند، می‌گوید: «ما انتظار داریم مگنتارها درخشان و جدید باشند و قطعا توسط ستاره‌های قدیمی احاطه نشده‌اند. اگر آنچه در اینجا می‌بینیم واقعا یک مگنتار است، نمی‌تواند از انفجار یک ستاره‌ جوان تشکیل شده باشد و باید فرضیه دیگری مطرح شود.»

تپ‌اختر کهکشان
طرحی از مگنتار احتمالی در کهکشان M81

فرضیه دیگر این است که یک کوتوله‌ سفید، گاز یک ستاره‌ همسایه را بیرون کشیده باشد. کوتوله سفید، ستاره‌ای است که سوخت هسته‌ای‌اش تمام شده و در نتیجه بسیار فشرده و کوچک می‌شود. محققان گمان می‌کنند در این صورت جرم اضافی ممکن است با گذشت زمان باعث فروپاشی کوتوله‌ سفید به یک مگنتار شده باشد.

انفجار ثبت‌شده در سال ۱۰۵۴ میلادی (۴۳۳ خورشیدی) از سحابی خرچنگ، یک ستاره‌ جدید را نشان می‌داد که به مدت ۲۳ روز در آسمان می‌درخشید و ۶ برابر نورانی‌تر از سیاره‌ ناهید بود. پدیده مذکور حتی تقریبا دو سال پس از انفجار نیز در آسمان شب مشاهده می‌شد. در دهه‌ ۱۹۶۰ اخترشناسان متوجه یک منبع رادیویی در حال نوسان شدند که با محل سحابی خرچنگ منطبق بود و در نهایت تشخیص دادند این سیگنال از یک تپ‌اختر (Pulsar) می‌آید. تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران کرده و پالس‌های مداومی را از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی از خود منتشر می‌کنند.

در مجموع اگرچه دانشمندان درباره‌ علت ایجاد و شباهت زیاد این سیگنال به سیگنالی که از سحابی خرچنگ منتشر می‌شود تردید دارند، اما فکر می‌کنند پاسخ این معما چیزی غیرعادی مانند یک مگنتار یا یک تپ‌اختر غیرمعمول یا پدیده‌ کیهانی دیگری باشد.

منبع digikala staryab wikipedia wikipedia wikipedia