اسپیس‌ایکس ظرفیت لیزر استارلینک را آشکار می‌کند

0 61

شرکت اسپیس‌ایکس اکنون یک ابر منظومه ماهواره‌ای متشکل از ۵۴۰۰ ماهواره استارلینک در مدار دارد که برخی از آن‌ها فضاپیمای نسخه ۲ با پیوندهای (لینک مخابراتی) لیزری پیچیده و پیوندهای بین ماهواره‌ای بسیار سریع هستند. بیش از ۹ هزار پیوند لیزری نصب‌شده توان عملیاتی ۴۲ پتا بایت (PB) در روز یا ۱۲۶۰ PB در ماه را برای ناوگان فراهم می‌کند. هر PB معادل ۱۰۲۴ ترابایت است.

به گفته تراویس براشیرز (Travis Brashears)، از مهندسین اسپیس‌ایکس، سامانه لیزری استارلینک (Starlink) قادر است دو ماهواره را در فاصله بیش از ۵۴۰۰ کیلومتر از یکدیگر به هم متصل کند.

او می‌گوید: «اکثر ماهواره‌های مجهز به لیزر از تجهیزات نسل ۳ استفاده می‌کردند. با این حال، اسپیس‌ایکس اکنون کیت خود را به نسل ۴ ارتقا داده است. اسپیس‌ایکس می‌تواند حدود ۲۰۰ دستگاه در هفته تولید کند، اما برای کاهش هزینه‌ها، از اجزای آماده مصرف شامل حسگرها و محرک‌ها استفاده می‌کند.»

ظرفیت لیزر استارلینک

به گفته کارشناسان، شرکت‌ آمریکایی ویاست (ViaSat) اپراتور ماهواره‌های زمین‌ایستا، چند سال پیش ادعا می‌کرد که ظرفیت ۱۵ PB در ماه را دارد. استارلینک حتی در حداکثر ظرفیت احتمالی نزدیک‌تر ۵.۶ ترابایت در ثانیه، ۵۰۰ PB در ماه انتقال می‌دهد. این منظومه ماهواره‌ای در حال حاضر اکثریت کل ترافیک داده‌های ماهواره‌ای در جهان را در اختیار دارد.

ظرفیت لیزر استارلینک
لیزر استارلینک

داده‌های ارائه‌شده توسط براشیرز:

  • طولانی‌ترین فاصله پیوند: ۵۴۰۰ کیلومتر
  • تعداد خرید/روز: ۲۶۶۱۴۱
  • حداکثر سرعت داده: ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه
  • سریع‌ترین جذب: ۱۲ ثانیه
  • حداقل ارتفاع پیوند: ۱۲۲ کیلومتر

ارتباطات لیزری به وسیله فیبرهای نوری ده‌ها ترابایت داده را در هر ثانیه بین شهرها و از میان اقیانوس‌ها منتقل می‌کند، اما برای بخش اعظمی از سیاره زمین مثل نواحی دورافتاده یا پلتفرم‌های متحرک مانند هواپیماها، کشتی‌ها و حتی بعضی از ماهواره‌ها که قابلیت بهره‌وری از فیبر نوری را ندارند برقراری ارتباطات با استفاده از ماهواره‌های مخابراتی انجام می‌گیرد.

این ارتباطات متکی به فرکانس‌های رادیویی است که با وجود برخوردار بودن از قابلیت اطمینان بالا، نسبت به فیبر نوری سرعت کمتری دارند. همچنین باید مشکلات مربوط به آنتن‌ها، توان مورد نیاز و محدودیت طیف در دسترس را در نظر داشت.

امروزه شرکت‌هایی که در حال تلاش برای تقویت پهنای باند اینترنت در سراسر جهان هستند علاقه‌ زیادی به استفاده از مخابرات لیزری دارند.

منبع advanced-television
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77637
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها