اولین اتصال بلوتوثی مستقیم به یک ماهواره برقرار شد

0 46

اولین اتصال بلوتوثی مستقیم به یک ماهواره برقرار شد. استارتاپ‌ آمریکایی هابل نتورک دو ماهواره اول خود را در مارس۲۰۲۳ به وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ شرکت اسپیس‌ایکس پرتاب کرد. از آن زمان، این شرکت تایید کرد که سیگنال‌هایی از تراشه‌های بلوتوث ۳.۵ میلی‌متری تعبیه‌شده در ماهواره از فاصله بیش از ۶۰۰ کیلومتری دریافت شده است.

هابل‌ نتورک (Hubble Network) قصد دارد بزودی ۲ ماهواره دیگر خود را با کمک اسپیس‌ایکس پرتاب کند. این چهار ماهواره چیزی منظومه ماهواره‌ای بتا را تشکیل می‌دهند. این استارت‌آپ قصد دارد ۳۲ ماهواره دیگر را به طور همزمان اواخر ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ به فضا پرتاب کند. این ۳۶ ماهواره اولین منظومه ماهواره‌ای تولیدشده توسط هابل را تشکیل خواهند داد. بدین ترتیب ارتباط با ماهواره‌های هابل تقریبا دو تا سه ساعت در روز از هر نقطه‌ای در جهان امکان‌پذیر می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: اولین منظومه ماهواره‌ای در اعماق فضا

به گفته این استارت‌آپ، فناوری بلوتوث می‌تواند در تدارکات، ردیابی حیوانات، قلاده‌های هوشمند برای حیوانات خانگی، ساعت‌های GPS برای کودکان، موجودی خودرو، سایت‌های ساخت‌وساز و نظارت بر دمای خاک استفاده شود. ایده این استارتاپ از آنجا جالب توجه بود که ارتباط بلوتوثی در فواصل بیش از چند متر دچار مشکل می‌شد و دستگاه‌های مربوطه موجود انرژی زیادی دارند، کارکردشان پرهزینه و فاقد اتصال جهانی هستند.

اتصال بلوتوثی در فضا

در مقیاس منظومه ماهواره‌ای، این شرکت توجه خود را به بخش‌هایی از بازار معطوف می‌کند که ممکن است نیاز به به‌روزرسانی‌های مکرر داشته باشند، مانند نظارت بر خاک. پس از راه‌اندازی و اجرا، مشتری به سادگی باید مجموعه تراشه‌های دستگاه خود را با یک سفت‌افزار (رابط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار) یکپارچه کند تا اتصال به شبکه هابل فعال شود.

اتصال بلوتوثی در فضا
یکی از ماهواره‌های هابل نتورک

اولین نوآوری هابل توسعه نرم‌افزاری بود که تراشه‌های بلوتوث را قادر می‌سازد در بردهای بسیار طولانی با قدرت کم ارتباط برقرار کنند. در بخش فضایی، این شرکت همچنین یک آنتن آرایه فازی را به ثبت رساند که می تواند روی یک ماهواره کوچک پرتاب شود. آنتن‌ها تقریبا مانند یک ذره‌بین کار می‌کنند و این چیزی است که یک تراشه بلوتوث را قادر می‌سازد تا با ماهواره هابل ارتباط برقرار کند.

این شرکت ادعا می‌کند که با کاهش ۲۰ برابری تخلیه باتری و ۵۰ برابری هزینه‌های عملیاتی، مشکل اتصال جهانی را حل کرده است. هدف این شرکت، اتصال یک میلیارد دستگاه در سراسر جهان و متحول کردن صنایع مختلف با فناوری خود است.

این استارت‌آپ در حال حاضر با مشتریان آزمایشی در دستگاه‌های مصرفی، ساخت‌وساز و زیرساخت، زنجیره تامین و لجستیک، کشاورزی، نفت‌وگاز و بخش دفاعی کار می‌کند.

منبع techcrunch tabnak space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77729
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها