منتظر اختلال اینترنت در چند روز آینده باشید؛ طوفان خورشیدی در راه است

0 57

یک رخداد فضایی بی‌نظیر در حال تهدید سامانه‌های ناوبری و ارتباطات رادیویی در سراسر کره زمین است. طوفان خورشیدی با قدرتی بی‌نظیر در حال شکل‌گیری است که می‌تواند در روزهای آینده اثراتی وسیعی در سراسر جهان ایجاد کند. این اولین بار از زمان ژانویه۲۰۲۵ است که مرکز پیش‌بینی هواشناسی فضایی ایالات متحده راجع به شکل‌گیری طوفان ژئومغناطیسی با قدرت G4 و در طول یک ساعت هشدار می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید: خورشید و منظومه شمسی چگونه از بین می‌روند؟

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود که این طوفان خورشیدی از اواخر روز جمعه ۱۰می تا اوایل روز یکشنبه ۱۲می در پنج مرحله مختلف اتفاق بیوفتد. این طوفان به اندازه‌ای قوی خواهد بود که سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) آن را با رتبه‌بندی G1 تا G5 مشخص کرده است. احتمال دارد بخاطر طوفان خورشیدی سیگنال‌های GPS دچار اختلال شوند نه اینکه اینترنت جهانی قطع شود.

تاثیر طوفان خورشیدی بر پدیده‌های طبیعی

هرچند انسان‌ها تا حد زیادی از تاثیر میدان مغناطیسی زمین محافظت شده‌اند، اما طوفان‌های ژئومغناطیسی قدرتمند توانایی مختل کردن ماهواره‌ها و فضاپیما‌ها و اختلال جدی در شبکه برق، مخابرات، سامانه‌های ارتباطی و اینترنت را دارند.

تاثیر طوفان خورشیدی بر پدیدیه‌های طبیعی
تاثیر طوفان خورشیدی بر پدیدیه‌های طبیعی

آخرین باری که طوفان G5 به زمین اصابت کرد، در اکتبر۲۰۰۳ میلادی بود که باعث قطع برق در سوئد و آسیب رساندن به ترانسفورماتور‌ها در آفریقای جنوبی شد. قدرت واقعی طوفان حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه قبل از برخورد با زمین مشخص می‌شود.

اداره هواشناسی بریتانیا (Met Office UK) نیز اعلام کرد بر اثر این طوفان خورشیدی این احتمال وجود دارد که شفق قطبی در سراسر بریتانیا قابل مشاهده باشد و احتمالا مردم در بخش‌های بزرگی از آسیا، اروپا و آمریکای شمالی نیز شاهد شفق قطبی باشند.

طوفان خورشیدی هنگامی رخ می‌دهد که ابرهای گاز داغی که در فوران‌های تاج خورشید خارج می‌شوند، طوفانی از ذرات یونیزه پرانرژی و میدان‌‌‌های مغناطیسی را با سرعتی در حدود سه میلیون مایل در ساعت به سمت زمین می‌‌فرستند. این ذرات پس از برخورد به میدان مغناطیسی زمین، دارای این ظرفیت بالقوه می‌باشند که باعث بروز اختلالات و طوفان‌های خورشیدی گسترده‌ای شوند که باعث خاموشی و شکست شبکه در زمین می‌شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77784
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها