آزمایش الکترونیک چاپی در فضا

مهندسان ناسا مدارهای ترکیبی چاپی را در لبه فضا با موفقیت آزمایش کردند. حسگرهای الکترونیکی دما و رطوبت چاپ‌شده بر روی درب محفظه محموله و روی دو پانل متصل، کل ماموریت فضایی را زیر نظر داشتند و داده‌هایی را که به زمین ارسال می‌شد، ضبط می‌کردند.

در همین رابطه بخوانید: محقق ایرانی موفق به انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین شد

برد مدار چاپی ترکیبی (PCB) هیبریدی نوعی برد مدار چاپی است که دو یا چند ماده زیرلایه مانند پلی‌آمید و سرامیک را با پایه آلومینیومی و غیره ترکیب می‌کند. PCB هیبریدی با هدف بهینه‌سازی عملکرد الکتریکی و بهبود قابلیت اطمینان سامانه‌های متمرکز بر فرکانس‌های رادیویی بالا استفاده می‌شود.

مارگارت ساموئلز (Margaret Samuels)، از مرکز پروازهای فضایی گادرد (Goddard Space Flight Center) ناسا، می‌گوید: «ویژگی منحصر به فرد فناوری مذکور این است که می‌تواند حسگر را در جایی که شما نیاز دارید چاپ کند. ما می‌توانیم روی سطوح ۳ بعدی با مسیر (Trace) حدود ۳۰ میکرون (نصف عرض یک موی انسان) یا کمتر بین اجزا چاپ کنیم.» Trace در الکترونیک، مسیری تلقی می‌شود که برای انتقال سیگنال بین قطعات الکترونیکی روی برد مدار چاپی طراحی شده است.

مدارهای چاپی در فضا

به گفته وی همچنین این موضوع می‌تواند برای آنتن‌ها و محموله‌های فرعی کوچک کاربرد داشته باشد. برایان بنکس (Brian Banks)، مهندس الکترونیک مرکز پرواز والوپس (Wallops Flight Facility) ناسا، معتقد است مدارها با فناوری هیبریدی، می‌توانند در مکان‌هایی‌ ساخته شوند که معمولا برای ماژول‌های الکترونیکی معمول در دسترس نیستند. این تیم مدارهای الکترونیکی را بر روی مواد مختلف از جمله اطراف منحنی‌ها و گوشه‌ها و روی قطعه‌های انعطاف‌پذیر چاپ کرده است.

مدارهای چاپی

به گفته ساموئلز مدارهای چاپی مزیت قابل توجهی در پیش‌بینی و پایداری در اتصالات و طراحی آنتن دارند. او می‌گوید: «ما می‌توانیم آنتن را روی یک سطح منحنی مانند بیرون یک حامل فضایی یا فضاپیما چاپ کنیم و زوایایی را که می‌تواند سیگنال‌ها را در فضا ارسال و دریافت کند، افزایش دهیم.»

اتصالات رایج آنتن توسط فرآیندی به نام بندزنی سیمی (Wire bonding) انجام می‌شود که یک سیم فلزی را به آنتن می‌چسباند و سپس آن را به الکترونیک پردازش سیگنال متصل می‌کند. به گفته او فرآیند مذکور ممکن است دقیق نباشد.

محققان معتقدند ماموریت‌های آینده می‌توانند حسگرهای دما را در سراسر سطوح داخلی فضاپیما چاپ کنند. چنین ماموریتی می‌تواند بررسی کند به طور مثال گرمایش و سرمایش هنگام عبور از نزدیکی خورشید چه تاثیری بر فضاپیما می‌گذارد.

این آزمایش مشترکا بر روی حامل فضایی ساب‌تی‌ای‌سی (SubTEC-9) با همکاری محققان مرکز پرواز فضایی مارشال (Marshall Space Flight Center) ناسا و دانشگاه مریلند (University of Maryland) انجام شد.

منبع spacedaily pcbway