فضانوردان روس تجهیزات علمی ایکاروس را بر روی ایستگاه فضایی بین المللی نصب خواهند کرد

0 836

سیروس برزو: خدمه بعدی ایستگاه فضایی بین المللی در جریان نخستین راهپیمایی فضایی خود تجهیزات آزمایش علمی مشترک روسیه و آلمان ایکاروس (ICARUS, International Cooperation for Animal Research Using Space) را در بدنه بیرونی واحد زوزدا بخش روسی ایستگاه نصب خواهند کرد. رایانه ویژه این آزمایشگاه جالب در اکتبر ۲۰۱۷ به ایستگاه فضایی بین المللی رسانده شد. یکی از وظایف این سامانه ثبت مهاجرت حیوانات در مناطق مختلف است.
اطلاعات از ردیاب هایی که به جانوران وصل است بطور شبانه روزی توسط ایکاروس گرفته شده و به مرکز هدایت پرواز در شهرک کارالیف واقع در حومه مسکو منتقل و سپس به شرکای این آزمایش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات  ارسال می شود. به این وسیله دانشمندان قادر خواهند بود تاثیر رفتار حیوانات بر عوامل مختلف زیست محیطی، برای نظارت بر وضعیت زیست محیطی در مسیرهای مهاجرت و جلوگیری از پدیده های بالقوه خطرناک و فاجعه بار برای زمین را تشخیص دهند. دستگاه ها و تجهیزات علمی ایکاروس زیرمجموعه آزمایش هایی در ایستگاه فضایی بین المللی با نام اوراگان (طوفان) به مدیریت پروفسور میخائیل بیلیایف اداره می شود.
متخصصان شرکت فناوری‌های فضایی انرگیا و موسسه جغرافیای آکادمی علوم روسیه، گروه فضانوردان را با تجهیزات ایکاروس آشنا کرده و به آن‌ها در مورد قابلیت‌ها و شرایط آماده سازی تجهیزات و امکانات قبل از راهپیمایی فضایی توضیح دادند. در تجهیزات ایکاروس یک دکل وجود دارد که آنتن بر روی آن نصب شده و قادر به دریافت و انتقال اطلاعات از حیوانات مهاجر، و محلی خواهد بود.
تمرین عملیات نصب تجهیزات توسط اعضای روسیه خدمه اصلی اعزامی آینده شامل اولگ آرتمیف و سرگئی پروکوپیف هم در شرایط خشک و بر روی پانل مخصوص  همچنین در استخر مرکز آموزش فضانوردان انجام شد. در طول فرایند آموزش فضانوردان کابل هایی را برای اتصال تجهیزات علمی، کار با واحد آنتن، همچنین احتمالات غیرمنتظره را بررسی کردند. درس‌ها توسط مربیان مرکز با مشارکت متخصصان شرکت فناوری‌های فضایی انرگیا در زمینه راهپیمایی‌های فضایی و عملیات خارج از سفینه انجام شد.

 اولگ آرتمیف در مورد تمرین‌ها می گوید:«ما اول در آشیانه به‌طور  خشک  آموزش دیدیم این فرصتی بود برای درک این که بهتر است از کدام طرف به تجهیزات نزدیک شویم، نحوه تعمیر، باز کردن آن و غیره را فرابگیریم. پس از آشنایی کامل با تجهیزات، مسیر و ترتیب کار را بخوبی آموزش دیدیم، تمرینات در استخر ادامه پیدا کرد. جمع تمرین ها در آزمایشگاه خشکی و آبی مرکز آموزشی بسیار مهم و ضروری است. این شرایطی است که موفقیت ما را در جریان راهپیمایی فضایی می تواند تضمین کند». تجهیزات پروازی  ایکاروس  ۱۱ فوریه ۲۰۱۸ با ناو باربری پروگرس ام.اس-۸  به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال خواهد شد . این آزمایش مشترک روسیه و آلمان، با مدیریت شرکت فناوری های فضایی  انرگیا  با همکاری شرکت SpeTech (STI) ، سازمان فضایی آلمان (DLR)، پژوهشگاه ماکس پلانگ آلمان و موسسه جغرافیایی آکادمی علوم روسیه از سال ۲۰۱۰ کار خود را بر روی این پروژه آغاز کردند. در نوامبر ۲۰۱۴ یک توافقنامه بین سازمان فضایی فدرال روسیه و سازمان فضایی آلمان برای اجرای این پروژه در بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی امضا شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5865
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها