جیمز وب سرخ‌ترین سیاه‌چاله کلان‌جرم را در جهان آغازین کشف کرد

0 94

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) یک سیاه‌چاله کلان جرم بسیار سرخ را کشف کردند که در جهان آغازین در حال رشد است.

رنگ سرخ سیاه‌چاله که در فاصله‌ ۷۰۰ میلیون سال پس از بیگ‌بنگ دیده می‌شود، حاصل انبساط جهان است. با تورم جهان در تمام جهت‌ها، نوری که به سمت ما می‌آید به بخش سرخ طیف الکترومغناطیس منتقل می‌شود و نور منتقل‌شده به سرخ در این مورد، مدرکی بر وجود پوششی غلیظ از گاز و غبار در اطراف سیاه‌چاله است.

کشف سیاه‌چاله‌ای کلان‌جرم با ۴۰ میلیون برابر جرم خورشید

 گروه ستاره‌شناسی به رهبری لوکاس فورتاک (Lukas Fortak) و آدی زیترین (Adi Zitrin) از دانشگاه بن گوریون (Ben-Gurion University) با بررسی داده‌های تلسکوپ جیمزوب توانستند به جرم سیاه‌چاله کلان‌جرم پی ببرند. این سیاه‌چاله با جرم ۴۰ میلیون برابر خورشید، درمقایسه با کهکشان میزبانش به شکل غیرمنتظره‌ای عظیم است.

سیاه‌چاله کلان جرم
سیاه‌چاله کلان جرم

پژوهشگرها همچنین متوجه شدند که سیاه‌چاله کلان‌جرم که در فاصله‌ی ۱۲٫۹ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد با سرعت بالایی گاز و غبار اطراف خود را می‌بلعد یا به بیان دیگر در حال رشد است. به گفته‌ فورتاک: «با دریافت اولین داده‌های جیمز وب بسیار هیجان‌زده بودیم. با بررسی داده‌های دریافتی در برنامه‌ UNCOVEER، سه جرم بسیار فشرده‌ سرخ نظرمان را جلب کردند. ظاهر نقطه‌ای و سرخ این اجرام به اختروش شباهت داشت.»

منبع zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77417
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها