ناسا قدرتمندترین فضاپیمای جهان را به فضا پرتاب کرد+فیلم

1 1,526

ناسا قدرتمندترین حامل فضایی حال حاضر جهان را برای نخستین بار به فضا پرتاب کرد تا مقدمات برنامه بازگشت به ماه انسان موسوم به آرتمیس (Artemis) را رقم بزند. در این عملیات فضاپیمای غول‌پیکر SLS بدون سرنشین راهی مدار ماه شد تا در اولین پرتاب آزمایشی خود ماموریتی ۶ هفته‌ای را انجام داده و خود را به مدار قمر زمین برساند.

این حامل دو مرحله‌ای که کپسول فضایی اوریون (Orion) را با خود حمل می‌کند، روز چهارشنبه ۱۶نوامبر (۲۵آبان)‌ ساعت ۰۶:۴۷ به وقت گرینویچ در قالب عملیاتی به نام آرتمیس-۱ از پایگاه فضایی کندی (Kennedy) در ایالت فلوریدا روانه فضا شد. تا پیش از عملیاتی شدن SLS، فضاپیمای فالکون هوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس‌ایکس به عنوان قدرتمندترین حامل فضایی جهان شناخته می‌شد.

در همین رابطه بخوانید: وسایل بامزه‌ای که حامل فضایی ناسا با خود به مدار ماه می‌برد

فضاپیمای SLS

SLS که به عنوان قوی‌ترین و پیچیده‌ترین فضاپیمای در جهان شناخته می‌شود، بزرگترین سامانه پرتاب فضایی است که ناسا پس از حامل ساترن-۵ (Saturn V) ساخته است؛ حاملی که در طول برنامه آپولو در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ماموریت‌های مختلفی را انجام داد و انسان برای نخستین بار با استفاده از آن به ماه رفت.

این حامل فضایی با ۹۸ متر طول از مجسمه آزادی در آمریکا نیز بلندتر است و می‌تواند ۹۵ تن محموله را به مدار لئو حمل کند. ناسا برای توسعه حامل فضایی مذکور حدود ۲۳ میلیارد دلار بودجه صرف کرده است و هر بار پرتاب آن تقریبا ۲ میلیارد دلار هزینه دربردارد. قطر مراحل اول و دوم SLS به‌ترتیب ۸.۴ متر و ۵ متر است و هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به عنوان سوخت بهره می‌برند.

اگر ماموریت اول به خوبی پیش برود، در ماموریت آرتمیس-۲ یک پرواز سرنشین‌دار بر فراز ماه انجام خواهد شد. در نهایت در ماموریت آرتمیس-۳ نخستین فرودگر سرنشین‌دار بر روی ماه فرود می‌آید و پس از چند دهه بار دیگر فضانوردان از جمله یک زن بر ماه قدم خواهند گذاشت.

منبع nasa wikipedia rocketlaunch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69244
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی حسینی
مهدی حسینی
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

به امید موفقیت. 👏👏👏
به امید روزی همه ساکنان این کره خاکی، دست در دست یکدیگر ، متحد، بدون لحاظ کردن تفاوت های نژادی و زبانی، بدون توجه به مرزها و ملیت ها، یکدل و یکپارچه، روی این قبیل پروژه ها کار کنند و همه با هم در این شادی ها و علوم ارزشمند ، سهیم باشند ، کار کنند و بهره ببرند.
وقتی زمین از کرانه های آسمان ، آنجا که فضاپیماهای ما فتح کرده اند، به اندازه ی غباری بیش نیست و جسم و ابعاد ما انسان ها هیچ هیچ…، پس چرا جنگ، چرا کفر، چرا دشمنی، چرا خونریزی، چرا درگیری…
چرا دوست نباشیم و متحد
چرا در بیکران های عظمت خداوند، با هم غوطه ور نشویم؟
چرا…؟