پرتاب اولین ماهواره‌بر تجاری هند با موفقیت انجام شد

0 429

هند ماموریت پرتاب اولین ماهواره‌بر تجاری خود را با موفقیت به انجام رساند. در این ماموریت زیرمداری، ماهواره‌بر ۴ مرحله‌ای ویکرام (Vikram) با وزن حدودا نیم تن به ارتفاع ۹۰ کیلومتری سطح زمین (زیر خطر کارمان) رسید و شش دقیقه بعد، به طور کنترل‌شده در دریا سقوط کرد.

ماموریت مذکور از مقر پرتاب جزیره سریهاریکوتا (Sriharikota) در حاشیه خلیج بنگال انجام گرفت؛ جایی که مرکز فضایی ساتیش دهاوان (Satish Dhawan) واقع شده است. ویکرام را می‌توان با ماهواره‌‌برهای الکترون (Electron) شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) و SSLV سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) مقایسه کرد. برای آشنایی با انواع مدار های زمین مقاله ما را در این باره بخوانید.

ماهواره‌بر ویکرام

ماهواره‌بر ویکرام را استارت‌آپ اسکای‌روت ائرواسپیس (Skyroot Aerospace) برای پرتاب ماهواره‌های کوچک ساخته است و تلاش می‌کند هزینه پرتاب را در مقایسه با رقبای خود ۹۰ درصد کاهش دهد. این ماهواره‌بر با قابلیت حمل حداکثر ۷۲۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو، دارای معماری قابل ارتقا بوده و امکان مونتاژ و پرتاب آن‌ها در کمتر از ۷۲ ساعت از هر سکوی پرتابی وجود دارد.

ماهواره بر موشک هند
ماهواره‌بر ویکرام

مراحل اول تا سوم این ماهواره‌بر از سوخت جامد استفاده کرده و مرحله چهارم آن از سوخت مایع بهره می‌برد. اولین پرتاب مداری ویکرام برای سه ماه سوم سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. اسکایروت اولین استارت‌آپی محسوب می‌شود که با سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) یادداشت تفاهم امضا کرده است تا امکانات و تخصصشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

منبع spacedaily wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70975
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها