تولید در گرانش صفر: مسابقه‌ای برای ایجاد کارخانه در فضا

جف بزوس، رئیس شرکت بلو اوریجین، معتقد است صنایع تولیدی سنگین و آلاینده هوا می‌توانند دور از زمین فعالیت کنند. کارشناسان معتقدند شرایط خاص در فضا، از جمله کمبود گرانش، دمای پایین و خلا تقریبا کامل، منجر می‌شود که برخی مواد مانند کریستال‌ها با کیفیت بهتری نسبت به روی زمین ساخته شوند. گروهی معتقدند که این اتفاق در حال حاضر، حداقل در سطح تحقیقاتی رخ داده است.

در همین خصوص ناسا به دانشمندانی که می‌خواهند بررسی کنند آیا شرایط گرانش صفر می‌تواند به تولید سلول‌های بنیادی و ژن درمانی کمک کند، ۲ میلیون دلار کمک مالی اعطا کرده است. همچنین شرکت آمریکایی نورثروپ گرامن (Northrop Grumman) با استارتاپی که هدف آن تولید نیمه‌رساناها در فضا است، شریک شده است.

تولید در فضا

جاشوا وسترن (Joshua Western)، مدیر عامل شرکت بریتانیایی اسپیس فورج (Space Forge)، می‌گوید: «فضا مکان بسیار بهتری برای انجام تقریبا هر فرآیند صنعتی است. ما در سیاره‌ای زندگی می‌کنیم که در آن گرانش وجود دارد. ما اجاق‌ها، یخچال‌ها و پمپ خلا را برای کمک به تولید محصولات روی زمین ساخته‌ایم، اما اگر به فضا بروید، این تسهیلات را رایگان خواهید داشت.»

تولید در فضا
نمونه‌ای از محصولات تولیدشده در فضا

شرکت‌های داروسازی روی تولید داروهای جدید در فضا سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت آمریکایی مرک (Merck)‌ با ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) برای تولید پروتئین در گرانش صفر همکاری می‌کند. محققان دریافتند کریستال‌هایی که برای تولید داروی درمان سرطان به کار می‌روند در شرایط گرانش صفر کوچک‌تر و یکنواخت‌تر از کریستال‌های روی زمین هستند.

به گفته کوین انگلبرت (Kevin Engelbert)، از ناسا، این آژانس از حدود سال ۲۰۱۶ با شرکای تجاری برای فعال کردن تولید خارج از زمین همکاری کرده است.

در سال ۲۰۳۱، ISS از رده خارج می‌شود و پس از آن، ناسا جهت صرفه‌جویی هزینه‌ها بر اجاره وسایل نقلیه فضایی تجاری متمرکز خواهد شد. به گفته سیتا سونتی (Sita Sonty)، مدیر عامل شرکت اسپیس تنگو (Space Tango)، با رشد فضاپیماهای خصوصی بیشتر، تقاضا برای تولید در مدار افزایش می‌یابد. فعالان این صنعت معتقدند تعداد محصولات تولیدشده در فضا تا پایان دهه افزایش می‌یابد؛ زیرا با وجود فضاپیماهای تجاری دیگر نیازی به استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی نیست.

منبع theguardian