ناسا برای اولین بار هولوگرام انسان را به ایستگاه فضایی تله‌پورت کرد

1 2,782

آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ تیمی از پزشکان در ترکیبی از تله‌پورت و هولگرام از فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کرده‌اند. هولوگرام‌ها شبیه عکس‌های سه بعدی هستند که درون یک شیشه یا پلاستیک گیر افتاده‌اند. آنچه که به عنوان هولوگرام می‌بینیم، ثبت تصویر طی یک فرآیند پیچیده اپتیکی (نوری) است که اغلب توسط نور لیزر از طریق دو فرآیند پراش نور و تداخل نور ایجاد می‌شود.

این پزشکان با هدایت جوزف اشمید (Josef Schmid)، جراح پرواز ناسا، و فرناندو د لا پنیا لاکا ( Fernando De La Peña Llaca)، مدیر‌عامل شرکت آمریکایی آئکسا ائرواسپیس (Aexa Aerospace)، اولین انسان‌هایی بودند که از زمین به فضا «هولوپورت» (Holoport) شدند.

هلوپورت را می‌توان شاهکاری علمی تخیلی در انجام تله‌پورت هولوگرامی دو طرفه دانست! هولوپورت در واقع راهی برای ملاقات افراد با یکدیگر در هر نقطه، حتی در فضا، با استفاده از نسخه هولوگرام آن‌هاست. آئکسا ائرواسپیس نیز در توسعه راهکارهایی برای آموزش و پشتیبانی عملیاتی با استفاده از فناوری‌های واقعیت ترکیبی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ارائه فعالیت می‌کند.

اشمید در این باره می‌گوید: «این یک روش کاملا جدید از ارتباطات انسانی در فواصل بسیار زیاد است.» به گفته وی، در این روش ما قادر به سفر به خارج از سیاره خانگی‌مان هستیم، در حالی که بدن فیزیکی ما همین جاست! اشمید ادامه می‌دهد: «مهم نیست که ایستگاه فضایی با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت و در فاصله ۴۰۰ کیلومتری زمین در حرکت است؛ شما می‌توانید با استفاده از این فناوری برای زمانی کوتاه در حد چند دقیقه یا زمانی طولانی مثلا چند هفته در آنجا بمانید و سپس بازگردید!

تیم‌های پزشکی در تاریخ ۸اکتبر به ایستگاه فضایی هلوپورت شدند. توماس پسکه (Thomas Pesquet)، فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA)، با استفاده از دوربین هولولنز کینکت (Hololens Kinect) مایکروسافت و یک رایانه شخصی با نرم‌افزار سفارشی آئکسا ائرواسپیس، در حالی که تصویر هولوگرام آن‌ها به طور زنده در ایستگاه فضایی قابل مشاهده بود، با تیم‌های اشمید و د لا پنا گفتگو کرد.

در همین رابطه بخوانید: تجربه راهپیمایی فضایی با استفاده از فناوری واقعیت مجازی!

هولوگرام
هولوگرام تیم جوزف اشمید در ایستگاه فضایی

این فناوری چگونه کار می‌کند؟

این ارتباط با استفاده از فناوری تخصصی ضبط تصویری برقرار شد که طی آن مدل‌های سه بعدی افراد به صورت زنده بازسازی و فشرده شده و سپس انتقال می‌یابد. فناوری مذکور با یک «هدست واقعیت ترکیبی» به نام هولولنز (HoloLens) ترکیب می‌شود که حسگرها، اپتیک و فناوری پردازش هولوگرافیک را با هم ادغام می‌کند تا به کاربر امکان دهد تصاویر هولوگرام را ببیند یا حتی وارد یک دنیای مجازی شود.

با ترکیب این دو سامانه، فضانوردان نه تنها می‌توانند هولوگرام افراد را ببینند، بلکه قادرند صدایشان را بشنوند و با آن‌ها تعامل داشته باشند. البته این فناوری اولین بار نیست که مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما پیش از این هرگز در محیطی مانند فضا استفاده نشده بود. ناسا قصد دارد در مرحله بعد ارتباط هولوگرام دو طرفه را امتحان کند که طی آن، هولوگرام فضانوردان نیز به زمین فرستاده می‌شود.

اشمید اظهار می‌کند: «علاوه بر این، ما واقعیت افزوده را با فناوری هاپتیک (Haptics) ترکیب خواهیم کرد که با استفاده از آن می‌توان لمس اشیا را شبیه‌سازی کرد.» به گفته وی، با بهره‌گیری از این روش امکان کار گروهی فضانوردان و افراد مستقر روی زمین فراهم می‌شود و بدین ترتیب مثلا متخصصان روی زمین می‌توانند به فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی برای تعمیر یک قطعه کمک کنند.

منبع space cbc
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70897
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مصطفی
مصطفی
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

خیلی جالب بود
امیدوارم تا دوم اردیبهشت تصویر واضح تری ارسال بشه