مهمترین فعالیت های فضایی چین در سال 2016

0 1,379

در سالی میلادی که گذشت، کشور چین با توجه به برنامه ریزی خود برای رسیدن به اهداف فضایی از پیش تعیین شده اش، نزدیک به 20 ماموریت و پروژه ی فضایی را در دستور کار انجام قرار داد و تقریبا در تمامی آنها موفق بود.در این مطلب قصد داریم تا با شش برنامه ی اجرا شده ی این کشور در سال قبلی میلادی بپردازیم:

آزمایشگاه فضایی تیانگونگ 2

آزمایشگاه و ایستگاه موقت فضایی تیانگونگ (2 به معنی قصر بهشتی است)، در روز 16 سپتامبر 2016 (جمعه 26 شهریور 95) فعالیت کاری خود را شروع کرد. این محفظه استوانه ای دارای ارتفاعی به اندازه ی 10 متر و نیم و قطر داخلی بالاتر از 3 متر می باشد.همچنین این آزمایشگاه دو قسمت با کاربری متفاوت در درون خود دارد، بخشی برای محل استراحت فضانوردان اختصاص داشته و بخش دیگر تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی برای انجام آزمایشات قرار دارد.همچنین از این ایستگاه موقت برای انجام ماموریت های دو مرحله و مسافت طولانی استفاده خواهد.
گفتنی است که بنابر اعلام دولت چین، تیانگونگ 1 که به نوعی مادر این پلت فرم به حساب می آید، در اواخر سال 2017 (دی ماه 96) به زمین سقوط کند.

ماهواره شی جیان 10 و16

بامداد ششم آوریل 2016 (مصادف با چهارشنبه 18 فروردین)، نخستین ماهواره آزمایش علمی میکرو گراویتی چین به نام “شی جیان ده” با موشک لانگ مارچ 2 به فضا پرتاب و وارد مدار شد. قرار است ماهواره “شی جیان ده” در فضا 19 برنامه آزمایش علوم میکروگراویتی و زندگی در فضا را انجام دهد تا به نتایج علمی بزرگی برسد.
ماهواره شی جیان 16 که نسل دوم ماهواره های تجربی پژوهشی چین محسوب شده و از خانواده ی ماهواره های شی جیان می باشد،در صبح 9 تیر 95 توسط ماهواره بر لانگ مارچ 4 به فضا پرتاب شد.این عملیات پرتاب، دویست و سی یکمین عملیات فضایی موفق چین به شمار می رود که بخاطر استفاده از تجهیزات بومی چینی یک رکورد برای این کشور می باشد.

لانگ مارچ 5

پنج شنبه 13 آبان ماه سال جاری، نسل جدید ماهواره بر و موشک حامل چین یعنی لانگ مارچ 5 به فضا پرتاب شد.دولت چین که نمی خواست در توسعه ی ماهواره بر ها از قافله ی رقابت فضایی با آمریکا و روسیه عقب بماند، سریعا دست به کار شد و با طرح ریزی برنامه ی جدید و تست و اجرایی کردن آن ها به محصولات جدیدی از جمله لانگ مارچ 5 رسید.مهم‌ترین ویژگی “لانگ مارچ 5” عدم استفاده از فناوری موتور‎های روسی و یا فناوری موتورهای حرارتی آمریکا است که خود مهم‎ترین دلیلی است که نشان می‎دهد “لانگ مارچ 5” بزرگ‌ترین پیشرفت چین در زمینه تولید نسل جدید موشک‎های حامل است.

بزرگترین تلسکوپ ماهواره ای جهان

کار ساخت این تلسکوپ غول پیکر ماهواره ای از 5 سال پیش در شهر “پینگ تانگ” و در استان “گیژو” شروع شد و در مهر ماه سال جاری به بهره برداری رسید.گفتنی کار مکان یابی و انتخاب بهترین محل برای ساخت این تلسکوپ از سال 1994 میلادی( سال 73) شروع شده بود و آینه ی مرکزی و غول آسانی آن از 4450 پنل تشکیل شده و مساحتی به وسعت 30 زمین فوتبال را تشکیل می دهد.چین برای ساخت و راه اندازی این تلسکوپ هزینه ای بالغ بر 180 میلیون دلار متحمل شده است.


فضاپیمای شنزو 11

به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، مرکز کنترل و پرتاب ماهواره چین اعلام کرد چین فضاپیما « شنزو – 11 » را به همراه دو فضانورد به فضا پرتاب کرده است.
مرکز کنترل و پرتاب ماهواره چین در بیانیه ای اعلام کرد این فضاپیما وارد مداری شده است که از قبل در نظر گرفته شده بود.در این بیانیه آمده است سیستم های ارتباطی این فضاپیما فعال است و عملکردی عادی دارد.چین اعلام کرد هدف از پرتاب این فضاپیما انجام دادن برخی تحقیقات علمی در فضا است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=818
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها