هم‌جوشی داده‌ها در ماهواره استارت‌آپ هندی

0 57

استارت‌آپ هندی گلکس‌آی اولین میکروماهواره دارای چند حسگر در جهان را توسعه می‌دهد که قابلیت «هم‌جوشی داده‌ها» را دارد. هدف این استارت‌آپ حل مشکلات کلیدی، مانند ارائه تصاویر جهانی در شرایط آب‌وهوایی مختلف از طریق هوش مصنوعی مولد به وسیله ماهواره درِشتی است. آن‌ها قصد دارند ماموریت مذکور را با همکاری سازمان تحقیقات فضایی هند در اواخر سال ۲۰۲۴ پرتاب کنند.

در همین رابطه بخوانید: دانلود تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت

هم‌جوشی داده‌ها به ترکیب داده‌های جمع‌آوری‌شده از منابع مختلف پرداخته و با ربط دادن اطلاعات به‌دست‌آمده به شرایط سامانه مورد تحلیل، به سمت تصمیم‌گیری بهینه حرکت می‌کند. هدف این روش ایجاد یک مدل پیشرفته با قابلیت پیش‌بینی از یک سامانه بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از چند حسگر مستقل است.

ابرها به عنوان مانع طبیعی برای دوربین‌های اپتیکال و سامانه‌های تصویربرداری چند‌طیفی عمل می‌کنند و شکاف‌های داده‌ای را به وجود می‌آورند که نظارت بر زمین را مختل می‌کند. این موضوع به ویژه هنگام پایش محیطی، بلایای طبیعی و ارزیابی‌های کشاورزی که ابرها، تداوم مشاهدات را مختل می‌کنند و دقت و قابلیت اطمینان داده‌های جمع‌آوری‌شده را به خطر می‌اندازند، مهم است.

ماموریت درشتی (Drishti)

استارت‌آپ گلکس‌آی (GalaxEye) بر روی یک مدل «داده به عنوان خدمت» (Data-as-a-Service) عمل می‌کند و به کسب‌وکارها و دولت‌ها این امکان را می‌دهد تا با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای تصمیمات آگاهانه بگیرند.

ماموریت درشتی
ماهواره درشتی استارت‌آپ گلکس‌آی

آن‌ها دو حسگر مکمل را همگام‌سازی کرده‌اند و شکاف تصویربرداری را با استفاده از هوش مصنوعی مولد از طریق جمع‌آوری داده‌ها و رادار دریچه مصنوعی (SAR) یکپارچه پر می‌کنند. این فناوری قابلیت نفوذ در ابرها را دارد و تصاویری شبیه اشعه ایکس ارائه می‌کند.

به گفته سویاش سینگ (Suyash Singh)، مدیرعامل گلکس‌آی، آن‌ها فناوری‌های چندطیفی و SAR را در یک پشته حسگر واحد ترکیب نموده و یک سامانه تصویربرداری قادر به فعالیت در شرایط آب‌وهوایی مختلف ایجاد کرده‌اند.

او می‌گوید: «ما همچنین در حال آزمایش الگوریتم‌های هوش مصنوعی هستیم تا تصاویر رادار دریچه مصنوعی را قابل تفسیرتر کنیم.»

توانایی انجام تصویربرداری مداوم در شرایط آب‌وهوایی مختلف همراه با تجزیه‌وتحلیل دقیق هندسی، مزایای قابل توجهی را در صنایع مختلف شامل بیمه، کشاورزی دقیق، ارزیابی دقیق مالیات بر دارایی و نظارت بر تاسیسات مانند خطوط انتقال ارائه می‌دهد.

منبع analyticsindiamag faradars
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76648
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها