ناسا 2016 را گرم‌ترین سال تاریخ اعلام کرد

0 1,521

سازمان فضایی ناسا اعلام کرد دمای کره زمین در سال 2016 به طور میانگین 1.78 درجه فارنهایت معادل 0.99 درجه سلسیوس بیشتر از میانگین دما در قرن بیستم بود. از ماه‌ها قبل اخبار فراوان در این زمینه منتشر شد و سرانجام سازمان فضایی ناسا با همکاری سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) اعلام کرد 2016 گرم‌ترین سال در تاریخ بوده است. این سازمان در بیانیه خود توضیح داد اطلاعات مربوط به دمای کره زمین از سال 1880 میلادی به بعد به طور دقیق ثبت شد و از آن زمان تاکنون 2016 گرم‌ترین سال بوده است.این سومین سال متوالی است که دمای کره زمین به گرم‌ترین حد می‌رسد و رکورد جدید در این زمینه ثبت می‌شود. از این نظر دانشمندان بسیار نگران هستند که افزایش دمای زمین آب شدن یخ‌های قطبی و به هم ریختن اکوسیستم را به دنبال داشته باشد. در سال گذشته رکورد دیگری هم به ثبت رسید که بر اساس آن گفته شد میانگین دما در 8 ماه از 12 ماه سال نیز بیشتر از قبل بود. حتی گفته شد در نوامبر و دسامبر 2016 که در فصل پاییز و ابتدای زمستان قرار دارند هم میانگین دما بیشتر از قبل بود.

برای به دست آوردن یک تصویر کامل از دمای زمین، دانشمندان از ترکیب اطلاعاتی که از بالای زمین و سطح اقیانوس‌ها توسط کشتی‌ها، شناورها و ماهواره‌ها کسب شده است، برای شبیه‌سازی استفاده می‌کنند. درجه حرارت در هر نقطه از زمین و اقیانوس‌ها، به صورت روزانه با میزان طبیعی آن مکان و زمان در یک دوره 30 ساله مقایسه می‌شود. تفاوت‌های حاصله، “آنومالی” یا اختلالات نامیده می‌شود که به دانشمندان کمک می‌کند تا ارزیابی دقیقی نسبت در تغییرات دمای زمین در اختیار داشته باشند. آنومالی مثبت نشان‌دهنده این است که زمین در درازمدت گرمتر و آنومالی منفی بدین معنی است که زمین در دراز مدت سردتر شده است.

مؤسسه مطالعات فضایی گودارد (GISS)‏ که یک مرکز واقع‌شده در آمریکا است، سال 2016 را گرمترین سال اعلام کرده است. نمودارها و جداولی که اواسط هر ماه با استفاده از فایل های داده های دریافتی از3 NOAA GHCN v(ایستگاه های هواشناسی)، ERSST v4(مناطق اقیانوسی)، SCAR(ایستگاه قطب جنوب) به روزرسانی می‌شوند، با داده ها و گزارشات قبلی این موسسه ترکیب می‌شوند و روند تغییرات دمای زمین را نشان می دهد.

منبع بهار
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=757
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها