استارت‌آپ آمریکایی ۳ ماهواره را به فضا پرتاب کرد

0 175

استارت‌آپ آمریکایی استرا (Astra) در هشتمین ماموریت ماهواره‌بر راکت ۳ (Rocket 3) سه ماهواره تحقیق و توسعه را به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز سه‌شنبه ۱۵مارس (۲۴اسفند) ساعت ۱۶:۲۲ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی PSCA در آلاسکا انجام شد و طی آن ماهواره‌های اس۴ کراس‌اُوِر (S4 Crossover)، OreSat-0 و یک ماهواره ناشناس در مدار لئو قرار گرفتند.

اس۴ کراس‌اُوِر متعلق به شرکت آمریکایی نیراسپیس لانچ (NearSpace Launch) بوده و با هدف آزمایش فناوری‌های ارتباطی بین ماهواره‌ای برای استفاده در ماهواره‌های آینده این شرکت ساخته شده است.

ماهواره مکعبی کوچک
نمای ماهواره اس۴ کراس‌اُوِر

این ماهواره که با نام آی‌استار-اس۴ (EyeStar-S4) نیز شناخته می‌شود، دو محموله دیگر شامل یک آشکارساز تابش و یک آشکارساز پلاسما را نیز با خود حمل می‌کند که برای آزمایش فناوری شرکت‌های آمریکایی گلوبال‌استار (GlobalStar) و ایریدیوم (Iridium) به عنوان یک ابزار ارتباطی در مدار قرار گرفته‌اند. این ابزار همچنین قادر به انجام پایش محیط فضایی است.

ماهواره OreSat-0 را نیز دانشگاه ایالتی پورتلند (Portland State University) آمریکا ساخته است و هدف از این ماهواره یک کیلوگرمی، آزمایش باس ماهواره‌ای OreSat برای استفاده در ماهواره OreSat-1 است. OreSat سامانه‌ای با متن باز (Open source) بوده و برای پروژه‌های ماهواره‌های مکعبی دانشجویی مناسب است. متن‌ باز یک کد منبع است که برای اصلاح و تغییر مجدد به شکلی آزادانه در دسترس قرار می‌گیرد.

ماهواره-مکعبی-دانشجویی
نمای ماهواره OreSat-0

ماهواره‌بر راکت ۳

راکت ۳ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با طول کلی ۱۱.۶ متر بوده که می‌تواند ۱۵۰ کیلوگرم محموله را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین حمل کند. مرحله اول این حامل دارای ۵ موتور موسوم به دلفین (Delphin) و مرحله دوم آن نیز مجهز به یک موتور با نام اتر (Aether) است؛ هر دو مرحله از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است. این ماموریت دومین عملیات موفق راکت ۳ از آغاز عملیاتی شدن آن محسوب می‌شود.

منبع rocketlaunch spacenews space.skyrocket space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65008
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها