سامانه جدید ماهواره ای نظارت بر پرواز ها را بهبود می بخشد

0 1,270

شرکت ایرین (Aireon) از پرتاب موفق 10 ماهواره ی  مجهز به سیستم “پخش نظارت وابسته اتوماتیک” (ADS-B) ساخت این شرکت خبر داد. سیستم ADS-B فضایی شرکت ایرین با نصب بر روی ماهواره‌های مربوط به پروژه‌ی منظومه‌ی فضایی شرکت ایریدیوم (Iridium)، ظرفیت‌های مدیریت حمل و نقل هوایی را افزایش خواهد داد. این امر از طریق نظارت آنلاین حمل و نقل هوایی و ردیابی پروازها در تمامی کره زمین انجام می گیرد. در حال حاضر در بیش از 70 درصد مناطق زمین شامل اقیانوس ها و مناطق دورافتاده نظارتی بر حمل و نقل هوایی وجود ندارد.

ایریدیوم برای 7 پرتاب طی 18 ماه با اسپیس ایکس  (SpaceX) قرارداد امضا کرده است. همه 81 ماهواره‌ی منظومه‌ی NEXT این شرکت مخابراتی به محموله‌های ADS-B شرکت ایرین مجهز خواهند بود.

منظومه ماهواره‌ای NEXT جایگزین منظومه فعلی ایریدیوم می‌شود که ماهواره‌های مربوط به آن در سال‌های 97 تا 2002 به فضا پرتاب شدند. طراحی و ساخت ماهواره‌های این منظومه توسط شرکت تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) انجام می‌گیرد. هزینه کلی این پروژه وسیع در حدود 2.9 میلیارد دلار پیش بینی شده است. این ماهواره‌های مخابراتی 800 کیلوگرمی در باندهای  Ka و L فعالیت می‌کنند. مونتاژ و تست ماهواره‌های مذکور نیز توسط شرکت اربیتال ساینس (Orbital Sciences Corporation) صورت می‌گیرد. طول عمر منظومه‌ی ماهواره‌ای NEXT در حدود 15 سال تخمین زده شده است.

شرکت ایرین توسط شرکت مخابراتی ایریدیوم و با سرمایه گذاری مجموعه‌های «ناوبری هواپیمایی کانادا» (NAV CANADA)، «ناوبری هواپیمایی ایتالیا» (ENAV) ،سازمان هواپیمایی کشوری ایرلند (IAA) و شرکت ناوبری هوایی دانمارک (Navair) تاسیس شده است. این شرکت سیستم‌های فضایی ADS-B را به منظور افزایش امنیت و بازدهی حمل و نقل هوایی در عین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی می‌کند.

گیرنده‌های سیستم ADS-B شرکت ایرین که توسط شرکت هریس (Harris Corporation) ساخته شده‌اند در ابتدا به صورت آزمایشی اطلاعات نظارتی حمل و نقل هوایی را در اختیار شرکت‌های گفته شده قرار می‌دهند و در صورت موفقیت وارد فاز عملیاتی می‌شوند. ایمون برنان (Eamonn Brennan) مدیر اجرایی سازمان هوایی ایرلند در مورد ارسال این سیستم به فضا گفت: این پرتاب عصر جدیدی را در کنترل ترافیک هوایی آغاز خواهد کرد.


منبع Suasnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=708
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها