ماهواره ناوبری ژاپن به فضا پرتاب شد

0 165

جدیدترین ماهواره ناوبری ژاپن از سامانه ناوبری ماهواره‌ای QZSS (سرواژه Quasi Zenith Satellite System) به‌وسیله ماهواره‌بر H-2A در مدار قرار گرفت. طی این عملیات که روز سه‌شنبه ۲۶اکتبر (۴آبان) ساعت ۰۲:۱۹ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تانه‌گاشیما (Tanegashima) در جنوب غربی این کشور انجام گرفت، ماهواره ناوبری ژاپن موسوم به QZS-1R به ارتفاع حدودا ۳۶ هزار کیلومتری سطح زمین منتقل شد.

QZS-1R که با نام میچیبیکی-۱آر (Michibiki-1R) نیز شناخته می‌شود، با وزنی در حدود ۴۴۰۰ کیلوگرم دارای عمر طراحی ۱۵ سال بوده و از باس ماهواره‌ای DS-2000 بهره می‌برد. این ماهواره را شرکت ژاپنی میتسوبیشی الکتریک (Mitsubishi Electric) ساخته است و پنجمین ماهواره سامانه QZSS به‌شمار می‌رود. پیش‌ازاین چهار ماهواره از این سری در مدار قرار گرفته بودند که اولین آن‌ها سال ۲۰۱۰ و سه ماهواره دیگر سال ۲۰۱۷ به مدار زمین تزریق شده‌اند. QZS-1R جایگزین اولین ماهواره از این سری یعنی QZS-1 می‌شود.

ماهواره ناوبری ژاپن

ماهواره QZS-1R قادر به ارسال سیگنال‌هایی تقریبا مشابه ماهواره‌های جدید جی‌پی‌اس بوده و برای مناطق کوهستانی و آن دسته نواحی دره مانند شهرها که به‌واسطه وجود ساختمان‌های بلند در اطراف خیابان ایجاد می‌شوند، بهینه‌سازی شده است.

منظومه QZSS در نهایت از مجموعا هفت ماهواره تشکیل می‌شود که بر فراز ژاپن قرار می‌گیرند و آژانس کاوش‌های هوافضای این کشور (JAXA) آن‌ها را اپراتوری می‌کند. هدف مهم این ماهواره‌ها تقویت سامانه ناوبری ماهواره‌ای جی‌پی‌اس آمریکا در مناطق آسیا و اقیانوسیه (با تمرکز بر ژاپن) عنوان شده است. این سامانه به ارائه خدمات موقعیت‌یابی دقیق و پایدار و سازگار با جی‌پی‌اس در مناطق مذکور می‌پردازد.

ماهواره ناوبری ژاپن
نمای ماهواره QZS-1R (ماهواره ناوبری ژاپن)

ماهواره‌بر H-2A

ماهواره‌بر دو مرحله‌ای H-2A را که در این عملیات از آن استفاده شد، شرکت ژاپنی صنایع سنگین میتسوبیشی (Mitsubishi Heavy Industries) ساخته است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۵۳ متر و قطر ۴ متر بوده و نسخه‌های مختلف آن از ۲۸۵ تا ۴۴۵ تن وزن دارند. H-2A بسته به نسخه مورد استفاده قادر به حمل ۱۰ تا ۱۵ تن محموله به مدار لئو است.

ماهواره‌بر مذکور اولین مأموریت خود را در سال ۲۰۰۱ به‌انجام رساند و با احتساب این عملیات تاکنون ۴۴ بار به فضا پرتاب شده که فقط یک مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب H-2A مبلغی معادل ۹۰ میلیون دلار هزینه دربردارد و هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند.

در همین رابطه بخوانید:

همکاری آمریکا و ژاپن برای تقویت سامانه‌های ناوبری فضایی

منبع space space.skyrocket wikipedia spaceflightnow rocketlaunch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60546
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها