آمریکا ماهواره هواشناسی پیشرفته به مدار زمین فرستاد

0 2,245

آمریکا چندی پیش یک ماهواره هواشناسی پیشرفته به مدار زمین فرستاد. این ماهواره بخشی از پروژه‌ای ۱۱ میلیارد دلاری برای ایجاد انقلابی در پیش‌بینی وضعیت آب و هوا است.
 
به نقل از اسپیس فلایت، ناسا یک ماهواره هواشناسی پیشرفته به فضا فرستاد. ماهواره GOES-S همراه موشک اطلس V به مدار زمین فرستاده شد. ارسال این ماهواره بخشی از یک پروژه ۱۱ میلیارد دلاری برای ایجاد انقلابی در پیش بینی وضعیت آب و هوایی، تصویربرداری از تندبادها، حیات وحش، سیل و دیگر بلایای طبیعی است.

GOES-S دومین ماهواره از نسل جدید ماهواره‌های هواشناسی است که توسط شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) برای سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) ساخته می‌شوند. اولین ماهواره از این سری که GOES-R نام داشت، در نوامبر سال ۲۰۱۶ به فضا ارسال شد و البته بعدها نام آن به GOES-16 تغییر کرد. این ماهواره اکنون مشغول رصد اقیانوس آتلانتیک و ساحل شرقی آمریکا است. به همین ترتیب، نام ماهواره GOES-S نیز به GOES-17 تغییر خواهد کرد و این ماهواره در نقطه مداری ۱۳۵درجه غربی، جایگزین ماهواره GOES-15 خواهد شد که هم‌اکنون فعالیت می‌کند.

ماهواره جدید پس از قرار گرفتن در مدار زمین، حوزه اقیانوس آرام یعنی سواحل غرب آمریکا، آلاسکا و هاوایی را رصد خواهد کرد. علاوه بر آن، GOES-S وضعیت هواشناسی مکزیک و آمریکای مرکزی را نیز کنترل می‌کند. طبق گفته استیو ولز (Steve Volz) مدیر بخش ماهواره و سرویس‌های اطلاعاتی در NOAA، علاوه بر دو ماهواره جدید سری GOES، اولین ماهواره محیط زیستی نسل جدید این سازمان با نام NOAA-20، در ماه نوامبر سال 2017 به مدار قطبی پرتاب شد و در مجموع پرتاب این سه ماهواره، ۱۸ماه پرفعالیت را برای NOAA رقم زد.

ماهواره GOES-S به غیر از تغییراتی اندک، تقریبا ساختاری مشابه با GOES-R دارد. این تغییرات شامل بهبود عایق‌های حرارتی به منظور فراهم کردن شرایط دمایی بهینه برای سامانه‌های اویونیک ماهواره، و تغییراتی در ابزار مغناطیس‌سنج می‌باشد.  از مهم‌ترین ابزارهای ماهواره‌های سری GOES می‌توان به دوربین تصویربرداری اشعه ایکس، و کانال‌های مخابراتی باندهای S، L و UHF اشاره کرد.

این ماهواره‌ها، هردو وزنی در حدود ۵ تن دارند و طول عمر ۱۵سال برای آن‌ها پیش‌بینی شده است. ارزش قرارداد ساخت این دو ماهواره که در مدار GEO فعالیت می‌کنند تقریبا ۱.۰۹ میلیارد دلار می‌باشد. ضمن اینکه گزینه ساخت دو ماهواره دیگر به نامهای GOES-T و GOES-U و پرتاب آنها به ترتیب در سال‌های 2020 و 2024 در قرارداد بین NOAA و لاکهید مارتین گنجانده شده است.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5936
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها