کشف یک دنیای اقیانوسی با احتمال میزبانی از حیات

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ VLT (سرواژه Very Large Telescope) در شیلی یک دنیای سنگی گرم را در آن سوی منظومه شمسی پیدا کرده‌اند که میزبان اقیانوس‌های وسیع است و می‌تواند از حیات پشتیبانی کند. این سیاره که سبک‌ترین سیاره فراخورشیدی در حال گردش به دور ستاره‌ای به‌نام L 98-59 است، نصف سیاره زهره جرم داشته و کاملا در منطقه قابل سکونت ستاره میزبان خود قرار دارد.

به‌گفته ماریا روزا زاپاترو اوزوریو (Maria Rosa Zapatero Osorio)، ستاره‌شناس مرکز نجوم (Center for Astrobiology) اسپانیا و یکی از نویسندگان این مطالعه، یافته‌های جدید یک گام تاریخی در مسیر شناسایی حیات در سیاره‌های شبیه به زمین در خارج از منظومه شمسی است، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد تا بتوان به‌طور قطعی وجود حیات در چنین سیاره‌هایی را اعلام کرد. دانشمندان برای این امر باید جو سیاره مورد نظر را با هدف یافتن نشانه‌های زیستی تجزیه‌وتحلیل کنند و تلسکوپ‌های امروزی آن‌قدر بزرگ نیستند که وضوح مورد نیاز برای این کار را در مورد سیاره‌های کوچک و سنگی ارائه دهند.

سیاره‌های حاضر در منظومه L 98-59 در ابتدا در سال ۲۰۱۹ از طریق تلسکوپ فضایی تس (TESS) ناسا با استفاده از روش انتقالی کشف شدند. روش انتقالی روشی است که ستاره‌شناسان در آن به‌دنبال کم‌نور شدن نور ستاره بر اثر عبور سیاره فراخورشیدی از میان زمین و ستاره هستند که این کار اطلاعات زیادی در مورد اندازه سیاره به آن‌ها می‌دهد.

همچنین دانشمندان با استفاده از تلسکوپ ۳.۶ متری VLT و بهره‌گیری از روش سرعت شعاعی سیاره‌های بیشتری را کشف نموده و شعاع و جرم سه سیاره اول این منظومه را اندازه‌گیری کردند. الیویر دمانگئون (Olivier Demangeon)، از محققان این مطالعه، می‌گوید: «اگر می‌خواهیم بدانیم یک سیاره از چه چیزی ساخته شده است، حداقل اطلاعات مورد نیاز ما دانستن جرم و شعاع آن است. ضمن اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) ناسا ما را به تایید وجود نشانه‌های زیستی احتمالی در سیارهای این منظومه نزدیک خواهد کرد.»

در همین رابطه بخوانید: سیاره‌های مناسب برای حیات