حیات فرازمینی‌ها در سردترین مناطق فضا!

یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که حیات در مناطق سرد فضا می‌تواند شکل بگیرد و ممکن است بر آنچه دانشمندان در مورد منشاء سیارات و احتمال وجود زیست فرازمینی فکر می‌کنند تأثیر بگذارد.
در سال ۲۰۲۰، فضاپیمای هایابوسا ۲ (2 Hayabusa) ژاپن از سیارک ریوگو (Ryugu) بازدید کرد و موفق شد نمونه‌های ارزشمندی از سنگ فضایی را به زمین بیاورد. امروز، دانشمندان جدیدترین یافته‌های ریوگو را منتشر کردند که نشان می‌دهد ترکیبات آلی خاصی به نام PAHs ممکن است در مناطق سرد فضا شکل بگیرند. این نتایج ممکن است به ما در درک بهتر چگونگی شکل گیری سیاره و در نهایت حیات کمک کند.
PAHs یا پلی هیدروکربن‌های آروماتیک، گروهی از ترکیبات هیدروکربنی چند حلقه‌ای است. مقدار زیادی از کربن در جهان در این PAHها وجود دارد. حتی می‌توانید PAHها را روی زمین ببینید، که معمولاً زمانی تشکیل می‌شوند که یک چیز ارگانیک به‌طور کامل نمی‌سوزد. درست مانند باقی مانده آتش یا ذغال‌سنگ باقی مانده روی کباب پز. در سراسر فضا، PAHها به طور طبیعی در سحابی‌ها، دیسک‌های پیش سیاره‌ای، محیط بین ستاره‌ای و شهاب سنگ‌ها یافت می‌شوند.

بررسی نمونه‌های کوچک سیارک ریوگو

یافته جدید شگفت‌آور است، زیرا نشان می‌دهد که PAHها نه تنها می‌توانند در مناطق گرم اطراف ستاره‌ها بلکه در مناطق سرد فضا نیز تشکیل شوند. دانشمندان مرکز ژئوشیمی آلی و ایزوتوپی استرالیای غربی (Western Australian Organic & Isotope Geochemistry Centre)، PAH را با سوزاندن گیاهان تولید کردند. سپس این مولکول‌ها را با قطعاتی که از ریوگو به زمین بازگردانده شده بود و با قطعاتی که در شهاب سنگ مارکیسون که در سال 1969 به بخش جنوبی استرالیا برخورد کرد، مقایسه کردند.

بررسی نمونه‌های سیارک ریوگو
سیارک ریوگو

به گفته یکی از این محققان، پیوندهای بین ایزوتوپ‌های کربن سبک و سنگین در PAHها برای آشکار کردن دمایی که در آن تشکیل شده‌اند، تجزیه و تحلیل شدند و مشخص شد که PAH‌های منتخب از ریوگو و مارکیسون دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند: PAH‌های کوچک‌تر احتمالاً در فضای بیرونی سرد هستند، در حالی که بزرگ‌ترها احتمالاً در محیط‌های گرم‌تر، مانند نزدیک یک ستاره یا داخل یک جرم آسمانی تشکیل شده‌اند.

به دلیل محتوای کربن، PAHها نیز تقریباً برخی از اجزای سازنده زندگی هستند. این از دیگر شواهدی است که نشان می‌دهد PAHs ممکن است در دماهای سرد تشکیل شود و بنابراین می‌توان در چنین شرایط سردی زندگی را تقویت کرد. ریوگو یک سیارک نوع C است، به این معنی که حاوی مقدار قابل توجهی کربن و آب است. این نوع سیارک‌ها به عنوان کپسول‌های زمان عمل می‌کنند و می‌توانند سرنخ‌هایی از چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی ارائه دهند.

منبع citna