تغییرات بودجه، مسیر ناسا را عوض می‌کند

0 973

با انتشار طرح بودجه‌ی سال 2018 دولت ترامپ، مشخص شده است که بسیاری از مواردی که وی در مورد کاهش بودجه‌ی ناسا گفته بود در واقع در راستای ذخیره‌ی هزینه‌ها برای ادامه‌ی پروژه‌های دیگر این سازمان می‌باشند. خبر خوب برای ناسا این است که مجموع کاهش بودجه‌ی آن کمتر از 1 درصد بودجه‌ی سال 2017 خواهد بود و بودجه‌ی دریافتی این سازمان در سال 2018 به مقدار 19.1 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

رابرت لایتفوت (Robert Lightfoot) مدیر عامل فعلی ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد ” در مجموع بیش از 19 میلیارد دلار بودجه از دولت برای سازمان دریافت می‌کنیم که جزئیات آن در در ماه می سال جاری اعلام خواهند شد. این بودجه تقریبا با منابع مالی سالهای اخیر ما هماهنگ است و ما را قادر می‌سازد که ماموریت‌های اصلی خود را به طور موثر انجام دهیم.”

به طور کلی، این طرح بودجه‌ی پیشنهادی حامل خبرهای خوب و بد برای ناسا است. خبر بد این است که بودجه‌ی دفتر آموزشی ناسا به طور کامل قطع خواهد شد و این سازمان مجبور است از این به بعد برنامه‌های آموزشی خود را تنها از طریق اداره‌ی ماموریت‌های آموزشی اجرا کند.

یکی دیگر از پروژه‌هایی که بودجه‌ی آن قطع می‌شود پروژه‌ی تغییر مسیر شهابسنگ‌هاست (ARM) که در دوران ریاست جمهوری اوباما تصویب شده بود. البته بسیاری این حرکت را مناسب می‌دانند چرا که باعث می‌شود ناسا دوباره توجه خود را به ماموریت‌های ماه معطوف کند؛ ضمن اینکه در این طرح بودجه به ماموریت‌های سرنشین‌دار مریخ نیز اشاره‌ای نشده است. سوال این است که با توجه به نبود ردیف بودجه برای ساخت ماه‌نشین در بودجه‌ی فعلی، دولت آمریکا چقدر برای بازگشت به ماه جدی است؟

دپارتمان علوم زمین ناسا با کاهشی 102 میلیون دلاری، بودجه‌ای برابر با 1.8 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد که باعث لغو شدن سه پروژه‌ی سنجش از دور  PACE, OCO-3, DSCOVR می‌شود و همچنین بودجه‌ی مسیریاب CLARREO را نیز قطع می‌کند.

اما خبرهای خوبی نیز وجود دارد؛ برای مثال بودجه‌ی بخش هوانوردی به منظور توسعه‌ی پروازهای مسافرتی سوپرسونیک، 624 میلیون دلار افزایش می‌یابد. همچنین بودجه‌ی اکتشافات سیاره‌ای برای مطالعه‌ی قمرهای مشتری و ساخت مریخ نشین افزایش می‌کند. این بخش مجموعا 1.9 میلیارد دلار بودجه دریافت خواهد کرد. در نهایت بودجه‌ی 3.7 میلیارد دلاری نیز به شرکت SLS و فضاپیمای Orion تعلق خواهد کرد.

ناسا تا 28 آپریل امسال، با بودجه‌ی سال 2017 به فعالیت ادامه می‌دهد. طی مدت باقیمانده تا این زمان، ممکن است بودجه‌ی پیشنهادی رییس جمهور برای ناسا و دیگر سازمان‌ها توسط کنگره دچار تغییراتی بشود.

منبع spaceflightinsider
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1444
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها