نگاهی نو به همکاری‌های بین‌المللی فضایی

1 126

مجتبی خزائی: دنیا تغییر کرده است. بله دوران مغلوب بودن جمهوری اسلامی ایران در شرایط همکاری‌های فناورانه عوض شده است.
سال‌ها ما سرزنش می‌شدیم که پول مملکت را به روس‌ها دادیم و قطعا ماهواره خیام ساخته و پرتاب نخواهد شد و اگر بشود به سرنوشت ماهواره سینا دچار می‌شود و روس‌ها آن را برای خود ضبط خواهند کرد. وقتی هم خیام پرتاب شد گفتند با پول ایران برای روسیه ماهواره فراهم کردید و برای جنگ اوکراین پرتاب شده است…

در همین رابطه بخوانید: ماهواره ایرانی پارس ۱ به فضا پرتاب شد

البته که روس‌ها در حال مذاکره برای خرید تصاویر خیام هستند و علاقه‌ و نیازمندی خودشان را آشکارا اعلام کردند و اولین قدرت فضایی منتظر دستیابی به تصاویر خیام است که جای تامل فراوان دارد.

اما امروز ماهواره پارس-۱ توسط روس‌ها پرتاب شد. فارغ از آنکه مشخصات فنی و عملکردی این ماهواره چیست این نکته مهم است که قطعا پارس را روس‌ها لازم ندارند و بنابه سفارش جمهوری اسلامی ایران آن را پرتاب کردند.

ماهواره ایرانی پارس ۱ به فضا پرتاب شد
ماهواره ایرانی پارس ۱

ریش‌سفیدها حتما در خاطرشان هست ماهواره مصباح چه بلایی سرش آمد و پرتاب نشد و در موزه آن کشور اروپایی خاک می‌خورد.
الحمدلله دیگر ماهواره سازمان‌های ما لنگ پرتابگر نیستند و علاوه بر محصولات درحال توسعه داخلی از قابل‌اعتمادترین پرتابگر جهان نیز بهره‌مندیم و این صف پرتاب‌ها انشالله ادامه خواهد داشت.

دیگر باید کلیشه‌های مدیریتی زنگ‌زده دهه‌های گذشته مدیران قدیمی کشور کنار گذاشته شود و امکان خلق فرصت برای نسل جدید فراهم شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77324
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کارشناس
کارشناس
1 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

یکی از عوامانه ترین تحلیل هایی که در حوزه همکارهای بین الملل می توان نوشت را منتشر کردید. نه مقدمه داشت و نه موخره! به نظر می رسد از سر ذوق زدگی چند خطی به صورت محاوره نوشته شده است.