موفق‌ترین شرکت‌های فضایی در سال ۲۰۱۷

0 1,968

مجمع بین‌المللی نخبگان ماهواره (SSPI) به تازگی 5 شرکت فضایی جدیدی را که در یک سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند معرفی کرده است. این شرکت‌ها عبارتند از: کیمتا (Kymeta Corporation)، وان وب (OneWeb)، پلنت (Planet)، اسپایر گلوبال (Spire Global) و ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic).

برایان مک گیرک(Bryan McGuirk)  مدیر SSPI گفت “طرح 5 شرکت برتر توسط این مجمع برای مشخص کردن شرکت‌هاییست که از لحاظ کسب سرمایه، ساخت تکنولوژی‌های جدید و پیشروی در ایجاد مدل‌های جدید کسب و کار در این صنعت 60 ساله برتر هستند.” وی افزود “با وجود شرکت‌های زیادی که در این بازار فعال هستند همواره این سوال به وجود می‌آید که چه شرکتی از ایده‌ها و برنامه‌ریزی اقتصادی مناسب و قدرت فائق آمدن بر مشکلات کسب و کار برخوردار است؟ بنابراین ما تلاش می‌کنیم شرکت‌هایی را معرفی کنیم که راه و روش موفقیت در یکی از چالش‌برانگیزترین تکنولوژی‌های جهان را بلدند.”

شرکت کیمتا- فعال در بخش سیستم‌های زمینی

این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های شرکت Intellectual Ventures است که در سال 2013 و با تخصیص سرمایه‌ی 12 میلیون دلار از طرف بیل گیتس (Bill Gates) و دو شرکت Lux Capital و Liberty Global تاسیس شد. قبل از پایان همان سال، کیمتا یک ردیف بودجه‌ی 50 میلیون دلاری را از سرمایه‌گذاران اولیه به علاوه‌ی دو سرمایه‌گذار دیگر دریافت کرد و در اوایل سال بعد موفق به امضای قرارداد با اینمارست (Inmarsat) برای توسعه‌ی محصولات این شرکت شد.

طی سالهای 2015 و 2016 این شرکت همکاری‌های دیگر را آغاز کرد از جمله: همکاری با اینتلست (Intelsat) برای ساخت آنتن‌های مخصوص ماهواره‌ی EpicNG، همکاری با ایرباس و Intellian برای اعمال تکنولوژی کیمتا بر روی آنتن‌های دریایی، و همکاری با Sharp به منظور تولید آنتنهای کیمتا برای نمایشگرهای صفحه تخت. در سال 2016 پاناسونیک برای سفارش تعداد زیادی از آنتنهای دریایی با این شرکت به توافق رسید و کیمتا بودجه‌ی سال 2017 خود را به میزان 62 میلیون دلار بست.

وان وب- فعال در بخش ارتباطات

وان وب در سال 2014 توسط شرکت WorldVu تاسیس شد. این شرکت قصد دارد با بودجه‌ی 3.5 میلیارد دلاری یک منظومه متشکل از 700 ماهواره در مدار leo ایجاد کند که ارتباطات پهن‌باند را در سراسر جهان فراهم سازد. 10 ماهواره‌ی اول این منظومه اوایل سال 2018 به فضا ارسال خواهند شد و دسترسی پهن‌باند در سال 2019 ایجاد می‌شود. از کاربردهای فراوان این پروژه می‌توان به مخابرات هوایی، ارائه‌ی خدمات به خانه‌ها و مدارس به صورت مستقیم و پوشش مناطق دورافتاده برای اپراتورهای تلفن همراه اشاره کرد.

مدل کسب و کار وان وب بر اساس تولید انبوه میکروماهواره‌ها، ترمینال‌های ارزان قیمت و خودداری از تداخل با ماهواره‌های مدار geo می‌باشد. این شرکت اخیرا سرمایه‌گذاران زیادی جذب کرده است؛ از کوکاکولا و SoftBank ژاپن گرفته تا Qualcomm که در زمینه‌ی تلفن‌های همراه فعال است. وان وب با ایرباس برای تولید ماهواره و با ویرجین گلکتیک و آرین اسپیس برای پرتاب ماهواره قرارداد بسته است.

پلنت- فعال در بخش سنجش از دور

شرکت پلنت پس از تاسیس در سال 2010، دو ماهواره‌ی مکعبی را در سال 2013 به فضا ارسال کرد و برنامه‌ی خود را برای ارسال منظومه‌ای شامل 28 ماهواره‌ی سنجشی اعلام کرد. این ماهواره‌ها در سال 2015 از ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا رها شدند و در همین سال این شرکت با جذب 95 میلیون دلار میزان سرمایه‌ی کلی خود را به 183 میلیون دلار رساند. پلنت در حال حاضر 63 ماهواره‌ی فعال در فضا و 100 مشتری دارد و به طور پیوسته ماهواره‌هایش را به‌روز رسانی می‌کند. این شرکت خصوصی تا کنون دو بار با شکست در پرتاب، چند ماهواره‌اش را از دست داده اما همچنان در بازار باقی مانده است.

اسپایر گلوبال- فعال در بخش سنجش از دور

این شرکت در سال 2012 برای ساخت ماهواره‌ی ArduSat تاسیس شد و تا سال 2015، موفق به جذب 66 میلیون دلار سرمایه شد.تا این سال اسپایر 4 ماهواره‌ی مکعبی را برای انجام آزمایشات فضایی پرتاب کرده بود و 17 ماهواره‌ی دیگر را نیز در سال 2016 به فضا ارسال کرد. این ماهواره‌ها مجهز به سنسورهای مختلف برای ردیابی کشتی‌ها، جمع‌آوری اطلاعات آب و هوا و بررسی وضعیت ترافیک هستند.

هدف اسپایر این است که اطلاعات تامین شده توسط ماهواره‌هایش را در قالب محصولاتی از جمله Sense و Airsafe وارد بازار کند و آنها را به صورت خام در اختیار مشتریانش نگذارد. این شرکت به شکل خصوصی اداره می‌شود و دفاتری در سان‌فرانسیسکو، گلاسکو و سنگاپور دارد.

ویرجین گلکتیک- فعال در بخش پرتاب ماهواره

برنامه‌ی اصلی ویرجین گلکتیک برای فعالیت در عرصه‌ی توریسم فضایی و ارائه‌ی پروازهای زیرمداری توسط سفینه‌ی SpaceShipTwo بود. اما در سال 2012 این شرکت اعلام کرد که قصد دارد کار بر روی ماهواره‌بر LauncherOne را با قابلیت ارسال محموله‌ی 200 تا 300 کیلوگرمی به مدار SSO با هزینه‌ی کمتر از 10 میلیون دلار برای هر پرتاب آغاز کند. LauncherOne با استفاده از یک هواپیمای بوئینگ 747 به ارتفاع بالا حمل شده و از آنجا پرتاب می‌شود.

انتظار می‌رود که آزمایش‌های این ماهواره‌بر که ظرفیت حمل محموله‌ی آن به 400 کیلوگرم افزایش یافته در سال جاری میلادی آغاز شود. ویرجین گلکتیک توانایی تولید 20 تا 30 راکت در سال را با هدف انجام 3 ماموریت در هر ماه دارد و برای 39 پرتاب با وان وب، ناسا و Millennium Space Systems قرارداد بسته است. این شرکت پرتاب‌های تجاری را در سال 2018 آغاز می‌کند.

5 شرکت برتر در نشست سالانه‌ی SSPI در واشنگتن معرفی شدند. در این نشست افراد معروفی همچون ژان یوس لگال (Jean-Yves Le Gall) رییس سازمان فضایی فرانسه، آرتور سی کلارک (Arthur C. Clarke) نویسنده‌ی رمان‌های علمی تخیلی، مارک دانکبرگ (Mark Dankberg) مدیر و موسس ViaSat و هارولد روزن (Harold Rosen)  یکی از مهندسان معروف سابق ناسا نیز حضور داشتند.

منبع spacewatchme
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1452
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها