شکست ناسا در یک پروژه بلندپروازانه ۲ میلیارد دلاری

0 65

در یک شکست بزرگ برای آینده عملیات فضایی ناسا (NASA) پروژه سوخت‌گیری دو میلیارد دلاری خود به نام اوسام-۱ (OSAM-1) را متوقف کرد. این تصمیم در بحبوحه انتقادات شدید از پیمانکار اصلی برنامه یعنی مکسار (Maxar) گرفته شده است و ناظر آژانس فضایی ناسا عملکرد آن‌ها را ضعیف می‌داند.

اوسام- ۱ (OSAM-1) که اکنون لغو شده است یک جاه‌طلبی جسورانه برای افزایش عمر ماهواره‌های قدیمی از طریق ارائه خدمات و سوخت‌رسانی در مدار بوده و اکنون تقریبا پس از یک دهه تلاش متوقف شده است.

بیانیه ناسا صراحتا علت توقف این پروژه را افزایش موانع فنی، هزینه‌های بالون‌سازی و جدول زمانی دائما در حال تغییر می‌داند. این اعلامیه تاثیر قابل توجهی بر شهرت مدیریت پروژه ناسا دارد. سخنگوی این آژانس اعتراف کرده که ۴۵۰ نفر از کارمندان به کار روی پروژه اوسام-۱ اختصاص داده شده‌اند که این ناامیدکننده است. با وجود توقف ناگهانی، آژانس قول داده است که از این نیروی کار در طول سال مالی حمایت کند.

پروژه اوسام- ۱ ناسا

مکسار، پیمانکار اصلی این پروژه، با سرزنش سخت ناسا مواجه است. سخنگوی آن‌ها اذعان می‌کند: «ما ناامید شده‌ایم. او سعی می‌کرد لحنی دیپلماتیک داشته باشد، حتی در شرایطی که ناسا کاملا تقصیرها را متوجه مکسار می‌دانست.»

ماهواره لندست
ماهواره لندست

علاوه بر این، تغییر ساختار مکسار به بخش‌های اطلاعاتی و ساخت فضاپیما ممکن است به بروز این مشکل کمک کرده باشد. در سال ۲۰۱۵، سازندگان برای اولین بار اوسام-۱ را متصور شدند. هدف بلندپروازانه آن‌ها افزایش طول عمر عملیاتی ماهواره لندست-۷ از طریق ارائه خدمات به آن بود. بااین‌حال، این پروژه سال‌ها از زمان‌بندی عقب افتاد و با اختلاف قابل توجهی از هزینه اولیه برآورد شده مواجه شد.

پایان ناگهانی برنامه اوسام-۱ سوالاتی را در مورد آمادگی بخش خصوصی برای مدیریت این ابتکارات فضایی پیچیده ایجاد می‌کند. در حالی که شرکت‌هایی مانند نورثروب گرومن (Northrop Grumman) با ماموریت‌های افزایش عمر ماهواره‌ موفق عمل کرده‌اند، سوخت‌گیری در مدار ممکن است چالشی دشوارتر از چیزی باشد که صنعت پیش‌بینی می‌کند.

منبع asriran
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77376
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها