ادعای جالب دانشمندان؛ حیات از مریخ به زمین منتقل شده است؟

4 5,624

دانشمندان در اظهار نظری جالب اعلام کردند که حیات از مریخ به زمین منتقل شده است. آن‌ها باور دارند در زمان‌های خیلی دور و شاید حتی پیش از آن که زمین و نسل بشر وجود داشته باشد، حیات در مریخ بوده و سطح آن اقیانوسی بزرگ داشته است.

علت نام‌گذاری مریخ به سیاره سرخ، اکسید آهنی است که در آن وجود دارد. سطح مریخ دارای جو رقیق و سردی است و اگر امروزه آبی روی آن وجود داشته باشد، مطمئنا به‌شکل یخ خواهد بود. هم‌اکنون اگر بتوان از فاصله دور به سیاره مریخ نگاه کرد، همه چیز خشک و در هاله‌ای غبارآلود قرار دارد.

به اعتقاد دانشمندان، این سیاره در گذشته چهره متفاوتی نسبت به امروز داشته است. اتمسفر مریخ در زمان‌های خیلی دور گرم‌تر و چگال‌تر بوده و آب به‌ صورت مایع در سطح آن جریان داشته است. طی سالیان اخیر تلاش دانشمندان در این جهت بوده که بدانند چه مدت اجرام طبیعی در مریخ حضور داشته و این که آیا برای همیشه بوده‌اند یا تنها برخی اوقات وجود داشته‌اند.

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده، مقدار آب موجود در مریخ است. آیا حجم آبی که در گذشته وجود داشته برای پشتیبانی از حیاتی که امروزه در سیاره زمین دیده می‌شود، کافی بوده است؟ محققان با تشکیل یک تیم بین‌المللی از دانشمندان سیاره‌شناسی به این نتیجه رسیده‌اند که به احتمال زیاد نزدیک به ۴/۵ میلیارد سال پیش، سیاره سرخ می‌توانسته میزبان حیات باشد؛ چرا که حجم آب آن اقیانوسی با عمق ۳۰۰ تا هزار متر بوده است.

حیات در مریخ چگونه بوده است؟

نتایج پژوهش محققان نشان می‌دهد اقیانوس موجود در سیاره مریخ مولکول‌های آلی داشته است و غنی از عناصری بوده که امروزه در سیارک‌های سرتاسر منظومه شمسی پراکنده شده‌اند. آن‌ها معتقدند که مریخ پیش از سیاره زمین، نخستین مکان برای پشتیبانی از حیات در منظومه خورشیدی بوده است.

مطالعه حال حاضر با همکاری پژوهشگران دانشگاه‌های پاریس (University of Paris) فرانسه، کپنهاگ (University of Copenhagen) دانمارک، برن (University of Bern) و موسسه‌ ژئوشیمی و پترولوژی زوریخ (GeoPetro)‌ سوئیس انجام شده است.

در همین رابطه بخوانید: سنگ مریخی با ظاهری عجیب!+عکس

حیات در مریخ چگونه بوده
حیات در مریخ

بنا بر آنچه مطالعات پیشین محققان خاطرنشان می‌کند، سیاره‌هایی که شباهت زیادی با زمین دارند، نظیر عطارد، زهره، زمین و مریخ، حدود ۴/۵ میلیارد سال پیش مورد هدف سیارک‌های بزرگ و قابل توجهی بوده‌اند. از تاثیر برخورد این سیارک‌ها به سیاره‌های مذکور، نحوه توزیع آب در سراسر منظومه شمسی معین شده است.

البته محققان همچنان در زمینه پیشرفت و تکامل سیاره‌های سنگی یا سیاره‌های داخلی منظومه خورشیدی و به‌ خصوص چگونگی توزیع آب بحث می‌کنند. وقتی مریخ به‌ وجود آمده بود، شهاب‌سنگ‌های قابل توجهی از درون آن به بیرون پرتاب می‌شده است و دانشمندان از روی همین اجرام آسمانی می‌توانند وضعیت آن را پس از تشکیل بفهمند.

آب در سیاره مریخ

تیم مذکور برای این که بتوانند میزان آب موجود مریخ در ۴/۵ میلیارد سال قبل را به درستی تخمین بزنند، به اندازه‌گیری ایزوتوپ کروم-۵۴ (Chromium-54) و میزان تغییرپذیری آن پرداختند. بر اساس نتایج سیاره سرخ در آن زمان می‌توانسته کل سیاره را با میزان آب خود سیراب کند. در همین زمان سیاره زمین میزان آب کمتری داشته است؛ چون سیارکی به بزرگی مریخ با زمین برخورد کرده بود که دانشمندان آن را مسبب شکل‌گیری قمر زمین می‌دانند.

در همین رابطه بخوانید: خورشیدگرفتگی در مریخ چگونه است؟+ویدئو

آب در سیاره مریخ

پس از آن سیارک‌های حامل مواد آلی و اسیدهای آمینه به سطح خشن مریخ برخورد کردند و طی این بمباران سلول‌های RNA ، DNA و پروتئین به آب افزوده شد. این شواهد نشان می‌دهند که درست در زمانی که زمین خشک و بی‌حاصل بوده، مریخ توانایی و ظرفیت تبدیل شدن به یک سیاره مشابه با زمین کنونی را داشته است.

مریخ در ۱۰۰ میلیون سالگی نخست خود به سر می‌برد که چنین شانسی داشت. بعد از آن اتفاقاتی رخ داد که باعث شد حیات بالقوه روی زمین به‌ دست فراموشی سپرده شود. محققان بر این باورند که ضربه بزرگی باعث شده است حیات از روی زمین ناپدید و ماه تشکیل شود.

منبع gadgetnews
امیر

اولا ازمنظر پروردگار همه چیز برای بشر خلق شده حیوانات و گیاهان و کوهها و دریاها برای انسان هستند فقط ما باید هوشمندانه و طبیعت دوستانه مراقب محیط زیست باشیم و بازسازی کنیم

علی

هرجا پای این بشر دوپا برسه نابودی ویرانی بزودی زمین هم نابود میکنه

مرگ میر
پاسخ به  علی

به امید انقراض این دوپای ویرانگر قبل از انقراض کامل دیگر جانداران. هیچ جانداری مثل بشر نمیتونه هم نوع خودش و سایر جانوران رو با بدترین وضع آزار بده و به نابودی بکشونه

امیر حسین
پاسخ به  مرگ میر

به امید اصلاح و اعتلای نسل بشر نه انقراضش!