معرفی کامل سیاره مریخ+مشخصات و فیلم این سیاره

1 11,751

سیاره مریخ که به لحاظ دوری از خورشید چهارمین سیاره محسوب می‌شود، در آسمان شب با چشم غیرمسلح قابل رصد است. این سیاره دارای سرعت چرخش کمتری نسبت به زمین به دور خورشید بوده و ۶۸۷ شبانه‌روز زمینی طول می‌کشد تا یک بار به دور خورشید گردش کند. مریخ که تاکنون فضاپیماهای مختلفی برای کاوش به سوی آن ارسال شده و میزبان بیشترین ماموریت‌ها فضایی بوده است، یکی از امیدهای انسان برای سکونت احتمالی در آینده به شمار می‌رود.

در این مقاله شرایط مختلف این سیاره را به تفصیل بررسی می‌کنیم؛ اگر به دنبال تحقیق درباره سیاره مریخ هستید، این مطلب کاملا مناسب شماست.

سیاره مریخ چیست؟

سیاره مریخ (Mars) که نام آن برگرفته از اساطیر روم باستان است، پس از عطارد دومین سیاره کوچک منظومه شمسی محسوب می‌شود. این سیاره به دلایلی مردم را بیش از دیگر سیارات منظومه شمسی مجذوب خود کرده است. مریخ بعد از زهره دومین سیاره نزدیک به زمین به شمار می‌رود و معمولا رصد آن در آسمان شب آسان است، زیرا مدارش خارج از مدار زمین قرار دارد.

نام دیگر سیاره مریخ چیست؟ مریخ را با نام بهرام نیز می‌شناسیم و البته در کتب فارسی باستان تحت عنوان‌هان «سایس رواق پنجم» و «فلک شحنه پنجم» هم معرفی شده است. سیاره مریخ چه رنگی است؟ مریخ که به دلیل رنگ قرمزش به سیاره سرخ نیز شهرت دارد، تنها سیاره‌ای است که سطح جامد و پدیده‌های جوی آن را می‌توان به وسیله تلسکوپ‌های زمینی مشاهده کرد. قرن‌ها مطالعه توسط ناظران زمینی و نیز کاوش فضاپیماها طی دهه‌های اخیر نشان داده که این سیاره از بسیاری جهات به زمین شبیه است.

در همین رابطه بخوانید: خورشیدگرفتگی در مریخ چگونه است؟+ویدئو

سیاره سرخ مریخ بهرام

ویژگی‌های فیزیکی مریخ

مریخ مانند زمین دارای ابرها، بادها، شبانه‌روزی تقریبا ۲۴ ساعته (۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه)، الگوهای آب و هوای فصلی، کلاهک‌های یخی قطبی، آتشفشان‌ها، دره‌ها و سایر خصوصیات آشنا برای ماست. نشانه‌های جالبی در دست است که نشان می‌دهد سیاره مریخ میلیاردها سال پیش حتی شبیه‌تر از امروز به زمین بود! با جوی متراکم‌تر، گرم‌تر و میزان آب بسیار بیشتر که در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و کانال‌های سیلابی و شاید اقیانوس‌ها وجود داشته است.

آب در مریخ

آیا در حال حاضر هم در مریخ آب وجود دارد؟ سیاره مریخ اکنون یک بیابان یخ‌زده است، با این حال تصاویر نزدیک از رگه‌های تیره روی دامنه‌های برخی دهانه‌ها در طول بهار و تابستان این سیاره نشان می‌دهد شاید مقدار کمی آب به صورت فصلی در سطح سیاره جریان داشته باشد.

سیاره سرخ مانند زمین دارای کلاهک‌های یخی در قطب‌های خود است. آب به صورت بخار به قطب‌ها می‌رسد و در قالب لایه‌های نازکی منجمد شده که رسوبات ضخیمی ایجاد می‌کند. سپس این آب با گرد و غبار بادهای مریخی مخلوط می‌شود که در نتیجه آن، کلاهک‌ها با رنگ‌های روشن و تیره قابل مشاهده‌اند. همچنین مطالعات از یک دریاچه احتمالی در زیر کلاهکی در قطب جنوب سیاره بیانگر آن است که احتمالا آب مایع هنوز هم در برخی نواحی زیر سطحی مریخ یافت شود.

حیات در مریخ

از جمله سوالات مهمی که انسان هنوز به پاسخی قطعی برای آن دست نیافته این است که آیا در سیاره سرخ حیات وجود دارد و یا مریخ برای زندگی مناسب است؟ آیا اصلا امکان زندگی در مریخ برای مدتی طولانی وجود دارد و روزی رویای دیرینه بشر یعنی سفر به سیاره سرخ تحقق خواهد یافت؟ رویایی که این سال‌ها افرادی مثل ایلان ماسک از امکان محقق شدن آن در آینده‌ای نه چندان دور سخن می‌گویند.

در همین رابطه بخوانید: به دانشمندان ناسا در شناسایی ابرهای مریخ کمک کنید+لینک

زندگی حیات آب سیاره مریخ

وجود آب در سیاره مریخ به عنوان یک مسئله بسیار مهم برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، چرا که زندگی بشر در گرو این مایه حیات است و اگر روزی انسان قدم روی این سیاره بگذارد، در دسترس بودن آب در آنجا ضروری به نظر می‌رسد. اما با توجه به اینکه سیاره بهرام در گذشته دور دارای مقدار زیادی آب بوده است، آیا می‌توان گفت در آن زمان حیات در مریخ وجود داشته است؟ و در این صورت آیا اکنون نیز حیات روی این سیاره وجود دارد؟

اگر اَشکال حیات میکروسکوپی در گذشته‌های دور مریخ شکل گرفته باشند، این احتمال وجود دارد که در سطوح زیرین سیاره سرخ هنوز هم آثاری از این حیات یافت شود. در سال ۱۹۹۶ گروهی از دانشمندان شواهدی برای حیات میکروبی دیرینه در قطعه‌ای از یک شهاب‌سنگ مریخی گزارش کردند، اما ادعای آن‌ها محل مناقشه بسیاری از دانشمندان قرار گرفت و پذیرفته نشد. در ادامه به بررسی آب و هوای مریخ و چگونگی آن می‌پردازیم.

آب و هوای سیاره مریخ

برای بررسی این موضوع ابتدا باید ببینیم فاصله مریخ تا خورشید چقدر است؟ سیاره مریخ به طور متوسط حدود ۲۲۸ میلیون کیلومتر از خورشید فاصله دارد. همچنین حداقل فاصله زمین تا مریخ به ۵۴.۶ میلیون کیلومتر می‌رسد. با در نظر گرفتن فاصله بیشتر مریخ تا خورشید نسبت به همین فاصله برای زمین، سیاره سرخ بر خلاف رنگش که شاید شما را فریب دهد، سیاره‌ای بسیار سرد است و نور و گرمای بسیار کمتری ار تنها ستاره منظومه شمسی دریافت می‌کند.

سیاره مریخ از نزدیک

دمای مریخ در روز و شب چقدر است؟ دمای مریخ در زمستان، در نزدیکی قطب‌ها می‌تواند به منفی ۱۲۵ درجه سانتیگراد برسد. دما در یک روز تابستانی در مریخ ممکن است تا ۲۰ درجه سانتیگراد در نزدیکی خط استوا افزایش یابد، اما در شب دما می‌تواند تا حدود منفی ۷۳ درجه سانتیگراد کاهش یابد. اکنون که شرایط آب و هوایی سیاره سرخ را بررسی کردیم، به توضیح اتمسفر مریخ می‌پردازیم.

جو مریخ

جو سیاره مریخ متشکل از لایه‌ای از گازها بوده که این سیاره را احاطه کرده‌اند و عمدتا از دی اکسید کربن (۹۵٪)، نیتروژن مولکولی (۲.۸٪) و آرگون (۲٪) تشکیل شده است. حال سوال این است که آیا امکان نفس کشیدن در مریخ وجود دارد؟ در جواب باید گفت اگر کسی بخواهد روی سطح مریخ بدون استفاده از لباس فضانوردی نفس بکشد، به سرعت جان خود را از دست می‌دهد. همچنین از آنجایی که فشار جو مریخ پایین است، خون به قلیان درمی‌آید!

در ادامه به معرفی قمرهای سیاره مریخ می‌پردازیم که جزو شگفتی‌های آن محسوب می‌شوند.

سیاره مریخ چند قمر دارد؟

سیاره بهرام دارای دو قمر است که فوبوس (Phobos) و دیموس (Deimos) نام دارند و هر دو دارای شکلی نامنظم هستند. این دو قمر را آساف هال (Asaph Hall)، اخترشناس آمریکایی، در سال ۱۸۷۷ کشف کرد و به نام شخصیت‌های دوقلوی اساطیر یونانی یعنی فوبوس (ترس و هراس) و دیموس (وحشت و خوف) که پدرشان آرس (Ares) را در نبرد همراهی کردند، نامگذاری شدند. آرس، خدای جنگ، در نزد رومیان به مارس (Mars) یا همان مریخ معروف بود.

قمرهای فوبوس و دیموس در مقایسه با قمر زمین اجرام کوچکی هستند و قطر این دو به ترتیب ۲۲.۲ کیلومتر و ۱۲.۶ کیلومتر است. اگر فوبوس کامل را از نزدیکی خط استوای مریخ مشاهده کنید، تقریبا یک سوم اندازه ماه کامل از روی زمین به نظر می‌رسد. این قمر به دلیل مدار نزدیکش، زمانی که ناظر از خط استوای مریخ دورتر بوده و در زیر افق قرار داشته باشد، کوچکتر به نظر رسیده و بنابراین از کلاهک‌های یخی قطبی سیاره سرخ قابل مشاهده نیست.

در همین رابطه بخوانید: تصاویری از ناحیه مغزی مریخ!

مریخ قمر فوبوس دیموس
قمرهای سیاره مریخ

اما دیموس برای ناظر روی سطح مریخ بیشتر شبیه یک ستاره یا سیاره درخشان است و نسبت به سیاره زهره از روی زمین کمی بزرگتر دیده می‌شود. با این وجود پدیده خورشیدگرفتگی یا کسوف در مریخ چگونه است؟ با توجه به کوچک بودن اقمار مریخ، هیچ خورشیدگرفتگی کاملی در این سیاره وجود ندارد، چرا که قمرها برای پوشاندن کامل خورشید بسیار کوچک هستند. نکته جالب اینکه پدیده ماه گرفتگی یا خسوف کامل فوبوس تقریبا هر شب اتفاق می‌افتد.

فیلم سیاره مریخ

در ویدئوی زیر می‌توانید فیلم سیاره مریخ را که کاوشگر کنجکاوی ناسا تهیه کرده است، تماشا کنید. در این ویدئو صدای سیاره مریخ نیز شنیده می‌شود که شامل بادهای روی سطح این سیاره است.

منبع britannica wikipedia space space