خورشیدگرفتگی در مریخ چگونه است؟+ویدئو

0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا واضح‌ترین ویدئو از خورشیدگرفتگی در مریخ را ثبت کرد. این عبور تقریبا ۴۰ ثانیه‌ای فوبوس (Phobos)، قمر مریخ، از میان مریخ و خورشید، در تاریخ ۲آوریل (۱۳فروردین) رخ داده و مریخ‌نورد استقامت با چرخاندن دوربین خود به سمت خورشید، این صحنه‌ها را ثبت کرده است.

در همین رابطه بخوانید: قمرهای منظومه شمسی

مارک لمون (Mark Lemmon)، از موسسه علوم فضایی (Space Science Institute) آمریکا، در این باره می‌گوید: «شما می‌توانید جزئیات فوبوس را به همراه لکه‌های خورشیدی ببینید.»

قمر فوبوس مریخ

فوبوس، نزدیک‌ترین و بزرگ‌ترین قمر از دو قمر مریخ، حدود ۲۷ کیلومتر طول دارد. این قمر حدود ۱۵۷ برابر کوچک‌تر از ماه زمین بوده و تقریبا ۶ هزار کیلومتر بالاتر از سطح مریخ دور آن می‌چرخد. یک مدار کامل فوبوس فقط ۷ ساعت و ۳۹ دقیقه طول می‌کشد، در حالی که این مدت برای قمر زمین حدود ۲۷ روز است.

فوبوس دیموس قمر مریخ
فوبوس و دیموس (Deimos)، اقمار مریخ

فوبوس در حال نزدیک‌تر شدن به مریخ است و پیش‌بینی می‌شود تا ده‌ها میلیون سال دیگر به این سیاره سقوط کند! چنین رویدادهایی شناخت دانشمندان از تغییرات در مدار فوبوس و چگونگی اثر نیروهای کشندی (Tidal Force) بر ساختار مریخ را افزایش می‌دهند.

منبع isna digikala