عنوان1

0 36

‫هواپیما و هلیکوپتر سالهاست از جهت یابی ماهواره ای استفاده می کنند، اما سیگنال سیستم مکان یابی جهانی همیشه دقت کافی را ندارد. در این گزارش فضا با فناوری جدید اروپایی آشنا خواهیم شد که این مشکل را حل می کند.

ما برای پیدا کردن مسیر در جاده ها به سیستم جهت یابی ماهواره ای اعتماد می کنیم. قابلیتهای کامل این سیستم بسیار گسترده تر از چیزی است که فکر می کنیم. آمبولانسها هوایی برای پرواز و انتقال بیماری که در کوه دچار سانحه شده، به سیگنالهای ماهواره ای نیاز دارد، اما زمانی که به خاطر شرایط نامساعد جوی، امکان پرواز وجود نداشته باشد، چه باید کرد؟

سیستم جهت یابی ماهواره ای «اگنوس»، فناوری جدید سیستم ماهواره ای در اروپاست که ایمنی پرواز در دید کم را بیشتر می کند. قبلا ۱۰ درصد پروازها به خاطر شرایط نامسب جوی لغو می شد، در حالیکه در دانمارک هر سال حدود ۳۰۰ سانحه رخ می دهد.

با استفاده از سیستم ماهواره ای «اگنوس» خلبان می تواند با دقت مکان و ارتفاع خود را بداند و به کمک ابزار الکترونیکی اتکایش بر نشانه های دیداری، یعنی آن چه می تواند ببیند و تشخیص دهد، کمتر خواهد شد. در نتیجه هنگامی که ابر و مه زمین را پوشانده است مشکل کمتری در فرود خواهد داشت.

«اگنوس» جزء ماهواره های ثابت زمین است، یعنی ماهواره هایی که در مدارِ زمین آهنگ (geosynchronous) دور زمین می چرخند، و شامل شبکه ای از ایستگاههای زمینی است که سیگنالهای «جی پی اس» را گرفته و تصحیح می کنند. این سیگنالها در زمان واقعی به گیرنده های مخصوصی که می توانند هر نوع وسیله ای در هوا، روی آب و یا در سطح زمین باشد، فرستاده می شود.

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=408
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها