انسان ها یک کمربند حفاظتی ناخواسته در اطراف زمین ساختند

مریم فخیمی: اثرات انسانی در فضا در اواخر قرن 19 آغاز شد و اوج آن در دهه 1960 میلادی زمانی بود که ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در ارتفاع بالای زمین انفجار هسته‌ای انجام دادند. این انفجارها یک کمربند تشعشعی مصنوعی در نزدیکی زمین ایجاد کرد که به چند ماهواره خسارت زد. دیگر تاثیرغیرمنتظره آزمایش‌های هسته‌ای در ارتفاع بالا انتشار پالس الکترومغناطیسی (EMP) بود که اثرات مخربی در یک منطقه جغرافیایی بزرگ داشت. دیگر اثرات انسانی در فضا شامل آزمایش انتشار شیمیایی، فرکانس امواج بالا که موجب برانگیختگی امواج یونوسفر و تعامل امواج VLF با کمربند تابشی وان‌آلن می‌شود است. به همین علت ناسا قصد دارد آزمایش‌ها و مطالعات بیشتری برای بررسی این پدیده‌ها انجام دهد و از امواج رادیویی برای حفاظت از زمین دربرابر بادهای خورشیدی استفاده کند..

زمانی که نیروی دریایی می‌خواهد پیامی به یک زیردریایی در زیرآب ارسال کند، گاهی اوقات از فرکانس  امواج رادیویی بسیار کم (VLF) استفاده می‌کند. این طول موج، از برج بزرگ بر روی زمین مخابره می‌شود و قادر است از میان آب‌های شور به مقصد برسد. اما برخی از  این امواج در فضا منتشر می‌شوند. با توجه به مطالعات جدید، این امواج ممکن است موجب تغییر شکل کمربند وان‌آلن شده، یک حباب محافظ در اطراف جو زمین تشکیل دهند.

این کشف بعد از ارسال کاوشگرهای دوقلوی وان‌آلن  در سال 2012 رخ داد. هدف این دو کاوشگرمطالعه کمربند وان‌آلن زمین بود. کمربند تابشی ون‌آلن منطقه‌ای است که در آن ذرات باردار بادهای خورشیدی در میدان مغناطیسی زمین به دام افتاده و بدین ترتیب از زمین حفاظت می‌شود.

به گفته فیل اریکسون، معاون مدیررصد خانه هایستک در موسسه فناوری ماساچوست، برخی  آزمایش‌ها و رصدها نشان داد که تحت شرایط مناسب، سیگنال‌های رادیویی در محدوده فرکانس امواج رادیویی کم، قادراست خواصی از محیط تشعشعی پرانرژی در اطراف زمین را تحت تاثیر قراردهد.
نیروی هوایی ایالات متحده در نظر دارد امسال ماهواره DSX را به فضا پرتاب کند. این ماهواره امکان استفاده از امواج VLF را برای منحرف کردن تشعشعات فضایی آزمایش خواهد کرد. اگر این ماموریت موفقیت‌آمیز باشد، شاید انسان بتواند به کمک مهار کردن این امواج از زمین در برابر فوران خورشیدی محافظت کند.

گفتنی است DSX یک سفینه فضایی کوچک است که توسط از آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا ساخته شده است. یکی ازاهداف این ماموریت حفاظت از اقلیم فضا، دفاع از سامانه‌های فضایی، کاهش هزینه‌های جی‌پی‌اس و حفاظت از ماهواره‌ها در هنگام بروز طوفان‌هاس خورشیدی است. این ماهوراه برای قرارگیری در مدار میانی زمین طراحی شده است.

این یافته در نشریه علوم فضایی منتشر شده است.