ماهواره‌ها، خدمات حاذق‌ترین پزشکان را به دورترین مکان‌ها میبرند

0 402

فقر و فاصله دشمنان سلامت هستند. مراقبت‌های پزشکی با کیفیت بالا تنها در جهان ثروتمندان وجود دارد زیرا که آمارها نشان می‌دهند در دنیا به ازای هر 1000 نفر سه پزشک وجود دارد که این مقدار در آفریقای جنوبی، 0.8 پزشک به ازای هر 1000 نفر است این در حالی است که آفریقای جنوبی یکی از مرفه‌ترین کشورهای دنیاست.
تانزانیا یکی از کشورهایی در منطقه است که اگرچه در جنگ نیست اما به‌طور متوسط تنها 0.3 پزشک در 1000 نفر دارد.
حتی شهروندان کشورهای ثروتمند نیز از بلای فاصله مصون نیستند، ساکنین روستاها یا معادن راه دور به‌سختی می‌توانند به کمک‌های اولیه در زمان نیاز دست یابند، به همین دلیل سامانه‌های ماهواره‌ای برای کمک به این مردم به کار گرفته‌شده‌اند.
یک بنیاد خیریه بنگلادشی، به نام دوستی (FRIENDSHIP)، از طریق یک بیمارستان متحرک به‌صورت غیرانتفاعی، مراقبت‌های پزشکی را در این‌گونه مناطق انجام می‌دهد.
آن‌ها با استفاده از پلت فرم‌های سلامت الکترونیکی (SATMED)، توسعه‌یافته توسط اپراتور ماهواره SES، با سازمان‌های غیردولتی اروپایی که توسط دولت لوکزامبورگ تأمین مالی می‌شوند، کار می‌کنند.
پلت فرم‌های سلامت الکترونیکی (SATMED) علاوه بر ارتباطات، نرم‌افزاری از سوابق پزشکی الکترونیکی و تله رادیولوژی برای آموزش الکترونیکی نیز است.
این نوع مراقبت‌های پزشکی، مشاوره و آموزش پزشکی از راه دور، تأثیر بزرگ و رو به رشدی در زندگی مردم ایجاد کرده است.
 بررسی‌های انجام‌شده بر روی یک گروه پزشکی از راه دور آمریکا نشان می‌دهد که این گروه از طریق مشاوره پزشکی بین بیمارستان‌های روستایی و مراکز پزشکی شهری بیش از 850 فرد را در طی چهار سال نجات داده‌اند و مشاوره پزشکی توسط داروسازان بیمارستانی آموزش‌دیده در این مراکز بیش از 11450 مورد تداخل‌های دارویی جدی و واکنش‌های آلرژیک جلوگیری کرده و این امر سبب کاهش 28500 روز از بستری شدن بیماران در مراقبت‌های ویژه و کاهش 44 میلیون دلار در هزینه‌ها شده است.
بیمارستان آپولو که سیزده هزار پا بالاتر از سطح دریا در کوه‌های هیمالیا قرار گرفته یکی از این مراکز است که با کمک دولت و در طی یک پروژه به نام “هیماچال پرادش” خدمات پزشکی از راه دور را ارائه می‌دهد.
مکان این بیمارستان به‌اندازه‌ای دور است که تنها با کمک بالگرد می‌توان تجهیزات لازم را به این مکان انتقال داد، اولین اقدام کارکنان، تمیز کردن اطراف بیمارستان از برف و یخ تا مساحت 20 فوتی بود تا بتوانند تجهیزات ماهواره‌ای را در آنجا نصب کنند.
آن‌ها درمانگاه را به لینک ویدیو و کیت تشخیص‌دهنده اندازه‌گیری علائم حیاتی از راه دور مجهز کردند، این تجهیزات چند روز پیش از آغاز به کار درمانگاه، هنگامی‌که دو نفر دچار حمله قلبی شده بودند، مورد آزمایش قرار گرفت. مشاوره از راه دور به پزشکان اورژانس در شهر “چنای” کشور هند، سبب شد که وضع بیماران سریعاً به حالت ثبات برسد، از آن زمان به بعد، صدها نفر با کمک پزشکان از راه دور، مشورت داده ‌شده‌اند.

پزشکی از راه دور درکشتی‌ها
 دانشگاه جورج واشنگتن (GWU) برای رفع نیازهای کشتی‌ها، سکوهای نفتی و سایت‌های معدن که در مکان‌های دور واقع‌شده‌اند، نرم‌افزار Diginonymous را توسعه داده است که کاربران می‌توانند از طرق آن به بیش از 500 پزشک و متخصص در تأسیسات GWU به‌صورت صوتی و تصویری دسترسی داشته باشند.
VSee، شرکت خصوصی است که برای دو سکوی نفتی شل در سواحل نیجریه خدمات پزشکی از راه دور ارائه می‌دهد. این خدمات سبب می‌شود که یک پزشک به‌تنهایی بر روی عرشه کشتی به تخصص پزشکان متعددی دسترسی یابد. سیستم VSee در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز مشاوره پزشکی ارائه می‌دهد.
پدربزرگ خدمات پزشکی از راه دور قطعاً مرکز بین‌المللی رادیو مدیکال ” International Radiomedical Center” است که مرکز آن در رم واقع شده و از زمان تأسیس در سال 1935 با استفاده از ابزار ساده همچون تلفن و ایمیل از طریق ماهواره، به بیش از 50000 بیمار دریایی خدمات ارائه داده است.
مبارزه با شیوع بیماری
هنگامی‌که ویروس ابولا در غرب آفریقا شیوع پیدا کرد کنسرسیومی از سازمان‌های بشردوستانه برای از بین بردن این ویروس تشکیل شد که به‌صورت هماهنگ به کمک شرکت‌های ماهواره‌ای واکنشی بسیار قوی از خود نشان دادند.
صدها ماهواره غیردولتی از ثریا، اینمارست و یوتلست به غنا، لیبریا و گینه، اعزام شدند و SES نیز پلت فرم SatMed خود را به سیرالئون فرستاد. این سامانه‌ها ارائه خدمات صوتی، ایمیل، ویدئوکنفرانس و خدمات دیجیتال برای آموزش پاسخ‌گویی اضطراری را ایجاد کردند.
حشرات، مسئول گسترش بسیاری از بیماری‌ها از طریق تغییرات آب و هوایی و مهاجرت به مناطق مختلف هستند به همین دلیل کنسرسیومی از یک شرکت بلژیکی که توسط آژانس فضایی اروپا، پشتیبانی می‌شود نرم‌افزاری به نام  Vecmap طراحی کرده که به پژوهشگران درزمینهٔ جمع‌آوری داده‌ها و انتشار آن‌ها کمک می‌کند. کار پژوهشگران با ایجاد تله برای حشرات، شناسایی، شمارش و آزمودن آغاز می‌شود، سپس اطلاعات را درگوشی‌های هوشمند وارد کرده و از طریق GPS، نرم‌افزار Vecmap و تصاویر ماهواره‌ای، نقاط پرخطر مشخص می‌شوند. این اطلاعات برای مسئولان بهداشت جهانی برای پیشگیری از شیوع اپیدمی جدید و پیش‌بینی مناطق احتمالی پرخطر در آینده بسیار حائز اهمیت است.
بهداشت بزرگ‌ترین هدیه است و هر جا که فقر و یا دوری راه این هدیه را از مردم جهان گرفته، دست شفای ماهواره‌ها امید به زندگی بهتر را برای مردم به ارمغان آورده است.

 
منبع space news
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1887
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها