زمین یک شبه ماه جدید دارد!

0 287

دانشمندان وجود یک سنگ فضایی را تایید کرده‌اند که به عنوان شبه ماه برای زمین محسوب می‌شود؛ در واقع مانند ماه به دور زمین می‌چرخد، اما از نظر گرانشی وابسته به خورشید است. کارشناسان معتقدند این جرم کیهانی باستانی به نام FW13 2023 از ۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مجاورت زمین بوده است و حداقل تا ۱۵۰۰ سال دیگر به دور سیاره زمین خواهد چرخید. البته این نوع سنگ‌های آسمانی هیچ خطری برای زمین ندارند.

زمین چندین همراه کیهانی شناخته‌شده دارد که بسیاری از آن‌ها شبه قمر هستند، اما همان طور که رصد FW13 2023 نشان می‌دهد، احتمال دارد تعداد بیشتری از آن‌ها کشف شوند. تونی دان (Tony Dunn)، ستاره‌شناس آماتور، می‌گوید: «FW13 2023 از این جهت خاص است که قرن‌ها در حالت شبه قمری خود بوده و برای قرن‌های آینده نیز به همین شکل باقی خواهد ماند.»

ریچارد بینزل (Richard Binzel)، متخصص سیارک، تخمین می‌زند قطر آن حدود ۱۰ تا ۱۵ متر باشد که کسر بسیار کوچکی از قطر قمر زمین با حدود ۳۴۰۰ کیلومتر است.

در همین رابطه بخوانید: با قمرهای منظومه شمسی آشنا شوید

شبه قمر FW13 2023

FW13 2023 در بیرون از منطقه هیل‌کره (Hill Sphere) زمین می‌چرخد که در آن، گرانش یک نیروی غالب است و قمرها را جذب می‌کند.

شبه قمر
شبه قمر

به گفته آلن هریس (Alan Harris)، از موسسه علوم فضایی (SSI) آمریکا، بُعد چرخش جرم به حدود ۰/۱۸ واحد نجومی در شعاع می‌رسد و آنقدر بزرگ است که زمین اساسا هیچ نقشی در حرکت آن ندارد. او می‌گوید: «FW13 2023 به هیچ وجه با زمین مرتبط نیست، مگر به صورت تصادفی!»

این سنگ فضایی نخستین بار در ۲۸ مارس سال جاری میلادی به وسیله تلسکوپ پان-ستارز (Pan-STARRS) واقع در رصدخانه هالیکالا (Haleakala) هاوایی مشاهده شد و سپس وجود آن توسط چندین تلسکوپ دیگر تایید شد. پس از تایید FW13 2023، اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) آن را در فهرست خود قرار داد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73761
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها