تصویر خارق‌العاده جیمز وب از بزرگ‌ترین ستون آبی قمر زحل

13 19,902

تلسکوپ جیمز وب طی رصد انسلادوس (Enceladus)، قمر یخی زحل، ستونی از بخار آب به طول ۱۰ هزار کیلومتر را رصد کرده است که به فضا پرتاب می‌شود و با نرخ حدودا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب را وارد خلا می‌کند. این اولین بار است که چنین فوران بزرگی از این قمر با شعاع تنها ۵۰۰ کیلومتر دیده می‌شود.

دانشمندان انسلادوس را مکانی مهم برای جستجوی زیست فرازمینی می‌دانند، زیرا این قمر در زیر پوسته‌ یخی خود، اقیانوسی از آب شور را جای داده که محیطی مساعد برای ترکیب عناصر تشکیل‌دهنده‌ حیات به شمار می‌رود. این ستون بلند از آب که از میان شکستگی‌های پوسته بیرون می‌آید، ممکن است زحل را به برخی مواد شیمیایی مورد نیاز برای حیات آغشته کند.

در همین رابطه بخوانید: واضح‌ترین ردپای آب در مریخ کشف شد

کریستوفر پارکینسون (Christopher Parkinson)، سیاره‌شناس در موسسه فناوری کالیفرنیا (CalTech)، می‌گوید: «برآمدن چنین ستون عظیمی از چنین جرم کوچکی حیرت‌انگیز است.» پارکینسون دانشمند ارشد ماموریت کاسینی (Cassini) ناسا بود که در سال ۲۰۰۵ ستون‌های آب انسلادوس را کشف کرد.

این کاوشگر فضایی در طول ماموریت ۱۳ ساله‌اش، هفت مرتبه از میان این ستون‌ها پرواز کرد و مولکول‌های آلی مانند متان، فرمالدهید و هیدروژن، منبع انرژی بالقوه برای میکروب‌ها را کشف نمود. اما پارکینسون معتقد است براساس مدل‌های مبتنی بر داده‌های کاسینی، ستون‌ها نه چندین هزار کیلومتر، بلکه در حد چند صد کیلومتر در فضا گسترش یافته‌اند.

تصویر جیمز وب از انسلادوس

دانشمندان برای رصد این ستون آب از طیف‌سنج فروسرخ با وضوح بالا تلسکوپ استفاده کردند تا انتشار فلورسنت ضعیف ناشی از برخورد نور خورشید به مولکول‌های آب را در نزدیکی قمر ثبت کنند. جیمز وب در عرض فقط ۴٫۵ دقیقه توانست ببیند که ستون آب تقریبا ۲۰ برابر فراتر از قطر انسلادوس در فضا گسترش یافته است.

تصویر جیمز وب از انسلادوس
تصویر جیمز وب از انسلادوس

توده‌ عظیم همزمان با چرخش انسلادوس به دور زحل در هر ۳۳ ساعت یک بار، ابری از بخار آب به شکل دونات را به وجود می‌آورد که تغذیه‌کننده‌ یکی از حلقه‌های یخی زحل است. داده‌های جیمز وب همچنین نشان می‌دهد که انسلادوس در هر ثانیه نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم بخار آب به فضا پرتاب می‌کند؛ تقریبا به همان سرعتی که کاسینی حدود ۲۰ سال پیش مشاهده کرد.

جیمز وب برخلاف کاسینی در طول مشاهده‌ کوتاه خود نشانه‌ واضحی از ترکیبات آلی پیدا نکرد. جرونیمو ویلانووا (Geronimo Villanueva)، اخترشناس ناسا، می‌گوید: «تلسکوپ باید هنگام بررسی تقریبا یک ساعته‌ ستون آب که برای زمانی نامشخص در طول چرخه‌ رصدی سالانه‌ بعدی برنامه‌‌ریزی شده است، شانس بیشتری برای یافتن ترکیبات آلی داشته باشد.»

به گفته جاناتان لونین (Jonathan Lunine)، دانشمند سیاره‌شناس دانشگاه کرنل (Cornell University) آمریکا، بهترین راه برای مطالعه‌ این ترکیبات آلی، فرستادن فضاپیمایی دیگر به انسلادوس است. او از یک ماموریت پیشنهادی ناسا به نام انسلادوس اوربی‌لندر (Enceladus OrbiLander) حمایت می‌کند؛ کاوشگری که ابتدا به دور قمر می‌چرخد و سپس روی آن فرود می‌آید.

کاسینی در طول سفرهایش از میان ستون‌های آب، از دانه‌های یخ و بخار آب به‌ طور مستقیم نمونه‌برداری کرد، اما لونین معتقد است یک کاوشگر مدرن می‌تواند عملکردی بسیار بهتر داشته باشد و زمان آن فرارسیده است که با پیشرفته‌ترین طیف‌سنجی جرمی و ابزارهای دیگر به‌ دنبال حیات در انسلادوس گشت.

منبع zoomit digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73756
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
13 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صالح
صالح
9 ماه قبل

زمین گرد نیست؟!
واقعا نسل جدید خیلی احمقن

احمد
احمد
10 ماه قبل

واسم خیلی جالبه که یه روز ببینم تو سیاره دیگه ای انسان داره زندگی میکنه یا دیدن فرا زمینی حتی باور نکردنیه حرکت با سرعت نور و رفتن به جاهایی با فاصله نوری.. خیلی جالب این فضا

Amin
Amin
10 ماه قبل

سلام
اونایی که میگن زمین تخت هستش احتمالا هنوز افکارشون در حد همون کلیسایی است چند صد سال پیش در مقابل کروی بودن زمین مقاومت میکرد…

صالح
صالح
9 ماه قبل
پاسخ به  Amin

خیلی مشتاقم بفهمم شما چطور فهمیدی که زمین گرد نیست؟

کتیبه
کتیبه
10 ماه قبل

شنیدم که هرودت گفته پارسی ها فکر میکنن زمین گرده و دور خورشید میچرخه نمیدانند که تخته و مرکزش روم البته نخوندم کسی گفت نمیدونم چقدر راسته شما چه نظری دارین آیا خوندین این داستان رو

فرزاد
فرزاد
10 ماه قبل
پاسخ به  کتیبه

این هم مثل روایات حلیه المتقین جفنگه

رسولی
رسولی
10 ماه قبل

سلام چرا دروغ سفربه ماه و دیگر سیارات را بازتاب میکنید بابا خیلی ها دیگه دارند متوجه زمین تخت میشن

احمد
احمد
10 ماه قبل
پاسخ به  رسولی

به نام خدا
سلام دوست عزیز
اگه با هواپیما و در ارتفاع بالای ۱۱ یا ۱۲ کیلومتر سفر کنید، براحتی متوجه انحنای سطح زمین و کروی بودن اون میشید

آریا
آریا
10 ماه قبل
پاسخ به  رسولی

آخه اگه زمین تخت بود لبه زمینو بلاخره یه کسی میدید

Chita
Chita
10 ماه قبل
پاسخ به  رسولی

اصلا کی به کیه شایدم مثلثی یا استوانه ای شکله سرزبون ها انداختن که گرده و کروی شکله .همه جا شایع کردن که زمین گرده .خبر نداشتن امثال من و شما دستشون رو میکنیم و به واقعیت مکعبی بودن زمین یا تخت بودنش پی میبریم

خودم
خودم
10 ماه قبل
پاسخ به  رسولی

الآن که پرتاب تلسکوپ فضایی یا فضاپیماها به صورت زنده پوشش داده میشه، چرا این حرفو میزنید

babi
babi
10 ماه قبل
پاسخ به  رسولی

مثلا میخوای بگی خیلی حالیته

علی
علی
10 ماه قبل
پاسخ به  رسولی

رفیق سطحت خیلی پایینه🤣🤣🤣