انقلابی در ساخت سپرهای حرارتی برای حامل‌های فضایی

0 138

یک شرکت انگلیسی در حال توسعه سپر حرارتی جدیدی برای حامل‌های فضایی است که می‌تواند جمع شده و سپس باز شود. این سپر حرارتی به نام پریدون (Pridwen) قابل استفاده مجدد است و پس از بازگشت به زمین، توسط کشتی در آب‌های آزاد بازیابی می‌شود.

پریدون را شرکت اسپیس فورج (Space Forge) از جنس پارچه آلیاژی مقاوم در برابر دمای بالا ساخته و در طراحی آن از هنر اوریگامی الهام گرفته است تا در زمانی که استفاده نمی‌شود، تا شده و کمترین فضا را اشغال کند. سپرهای حرارتی معمولی علاوه بر ابعاد بزرگ، صلب و سنگین هستند و با سوختن تدریجی موادشان از حامل در برابر گرما محافظت می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: طرح جالب حامل فضایی که از بدنه خود به عنوان سوخت استفاده می‌کند

سپر حرارتی دماغه موشک
نمایی از سپر حرارتی پرویدن در حالت بازشده

سالم ماندن سپر حرارتی پرویدن در فضا

پریدون پس از باز شدن و استقرار در فضا، سطحی بزرگ ایجاد می‌کند که گرما را بدون آسیب رساندن به پارچه سپر پخش کرده و از خود دور می‌کند؛ در نتیجه سالم می‌ماند و می‌توان از آن مجددا استفاده کرد. به علاوه، پریدون در حالت بازشده، نیروی هوای کافی را جهت کاهش سرعت فرود سپر ایجاد می‌کند و بدین ترتیب نیاز به چتر نجات از بین می‌رود.

شرکت اسپیس فورج قصد دارد پریدون را اواخر سال جاری میلادی به وسیله حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب کند.

منبع space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73816
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها