ناسا ۵ شرکت آمریکایی را برای پیشبرد برنامه آرتمیس انتخاب کرد

0 156

ناسا ۵ توافق مجموعا به‌ارزش بیش از ۱۴۶ میلیون دلار با شرکت‌های آمریکایی اسپیس‌ایکس (SpaceX)، بلو اوریجین (Blue Origin)، داینتیکس (Dynetics)، لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) منعقد کرد تا طرح مفهومی ماه‌نشین را برای برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) توسعه دهند. طی این توافق ۲۶.۵ میلیون دلار به بلو اوریجین، ۴۰.۸ میلیون دلار به داینتکیس، ۳۵.۲ میلیون دلار به لاکهید مارتین، ۳۴.۸ میلیون دلار به نورثروپ گرومن و ۹.۴ میلیون دلار به اسپیس‌ایکس اختصاص داده شده است.

این قراردادها که به مطالعه سامانه فرود پایدار انسان و کاهش مخاطرات آن می‌پردازد، تحت برنامه NextSTEP-2 (سرواژه Next Space Technologies for Exploration Partnerships) به شرکت‌ها اعطا شده است.، هدف قراردادها همکاری با شرکای خصوصی بالقوه برای مطالعات مفهومی، درنظر گرفتن طرح مفهومی عملیات سامانه فرود انسان برای توسعه زمینی و پرواز و همچنین کاهش مخاطرات فرود عنوان شده است.

آژانس فضایی آمریکا خاطرنشان کرد: «شرکت‌های منتخب طرح‌های مفهومی سطح‌نشین از جمله انجام آزمایش‌های اجزای آن را توسعه می‌دهند و آن‌ها را برای مواردی مانند عملکرد و ایمنی ارزیابی می‌کنند. همچنین کار این شرکت‌ها در نهایت به شکل‌گیری راهبرد و نیازمندی‌های ناسا برای جابجایی پیوسته فضانوردان از مدار ماه به سطح آن کمک می‌کند.»

برنامه آرتمیس ناسا

آرتمیس ماموریت فضایی بین‌المللی بازگشت انسان به ماه به‌رهبری ناسا است که طی آن تا انسان از جمله اولین زن به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام می‌شوند. هدف این ماموریت که به‌وسیله آژانس فضایی آمریکا، شرکت‌های خصوصی صنایع هوافضای آمریکا و دیگر سازمان‌ها در حال اجرا است، حضور دائم انسان‌ها و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کره ماه و در نهایت سفر به مریخ است.

این پروژه به‌دلیل اعزام اولین زن به کره ماه به‌نام الهه ماه در یونان (آرتمیس) نامگذاری شده است. ناسا در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی موفق شده بود با پروژه فضاپیماهای آپولو اولین انسان‌ها را روی سطح ماه فرود بیاورد.

در همین رابطه بخوانید:

ناسا به‌دلیل آماده نبودن لباس فضانوردان در سال ۲۰۲۴ به ماه نمی‌رود

حامل فضایی SLS ناسا احتمالا تا سال ۲۰۲۲ پرتاب نخواهد شد

چالش ناسا برای فناوری حفاری در ماه

اسپیس‌ایکس برای سفر به ماه به ۸ حامل استارشیپ نیاز دارد

منبع digikala espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58425
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها