حامل فضایی SLS ناسا احتمالا تا سال ۲۰۲۲ پرتاب نخواهد شد

نخستین پرتاب حامل فضایی SLS (سرواژه Space Launch System) ناسا که قرار بود پاییز امسال انجام شود، به‌احتمال زیاد به تابستان ۲۰۲۲ موکول خواهد شد. یکپارچه‌سازی این حامل فضایی با بوسترهای جانبی‌اش در ابتدای تابستان امسال به‌پایان رسید، اما درحال‌حاضر ناسا و پیمانکارانش با هدف درک بهتر تفاوت بین لرزش‌های طبیعی کل حامل با لرزش‌های ایجادشده در اثر نیروهای خارجی، در حال کار روی آزمایش‌های لرزش حامل مونتاژشده هستند که ناسا امیدوارد بود تا ژو‌ئیه آن را به‌اتمام برساند.

پس از این آزمایش نیز، شبیه‌ساز جرم از حامل فضایی جدا و کپسول اوریون (Orion) با سامانه لغو پرتابش به‌دقت جایگزین آن خواهد شد که این فرایند ممکن است هفته‌ها به‌طول انجامد. همچنین پس از سوار شدن اوریون روی حامل، SLS برای تمرین کامل مراحل پیش از پرواز به سکوی پرتاب 39B مرکز فضایی کندی (Kennedy) منتقل می‌شود. در جریان این فرآیند، SLS سوخت‌گیری می‌کند و بخش عمده‌ای از شمارش معکوس واقعی آن شبیه‌سازی خواهد شد که این اقدامات احتمالا در ماه نوامبر یا دسامبر صورت می‌گیرد.

به‌دنبال آزمون‌های یادشده، SLS برای بررسی‌های نهایی به ساختمان مونتاژ بازخواهد گشت و با فرض اینکه آزمایش‌های پیش از پرواز بدون مشکل پیش برود و سایر فعالیت‌ها نیز طبق برنامه تداوم یابد، حامل فضایی SLS ممکن است بهار سال آینده پرتاب شود. البته اگر تاخیری اتفاق افتد یا در آزمایش‌ها مشکلی پیدا شود، پرتاب SLS به‌احتمال زیاد تا تابستان ۲۰۲۲ به‌تعویق خواهد افتاد.

حامل فضایی SLS ناسا

حامل فضایی دو مرحله‌ای SLS ناسا که قرار است برای اکتشاف فضای عمیق از جمله در برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) و سپس اعزام انسان به مریخ از آن استفاده شود، با طول کلی ۱۱۱.۲۵ متر، قابلیت حمل ۱۳۰ تن محموله به مدار لئو را دارد. قطر مراحل اول و دوم این حامل به‌ترتیب ۸.۴ متر و ۵ متر است و هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند.

زمان احتراق مرحله اول آن ۴۸۰ ثانیه بوده و می‌تواند ۷۴۴۰ کیلونیوتن نیروی رانش تولید کند. ناسا برای توسعه حامل فضایی مذکور تاکنون حدود ۲۰ میلیارد دلار بودجه صرف کرده است و پیش‌بینی می‌شود هر بار پرتاب SLS تقریبا ۲ میلیارد دلار هزینه دربرداشته باشد.

آزمایش موفق احتراق موتورهای حامل فضایی غول‌پیکر SLS ناسا+فیلم