چالش ناسا برای فناوری حفاری در ماه

0 156

ناسا چالشی را با موضوع ایده‌های جدید برای حفاری و استخراج معادن در ماه برگزار کرده که هدف از آن توسعه تجهیزات با کمترین جرم، حداقل مصرف انرژی و حداکثر میزان استخراج آب بوده و در مجموع به ۱۳ گروه برگزیده ۵۰۰ هزار دلار جایزه پرداخت شد. در این چالش با نام «یخ ماه را بشکن» (Break the Ice Lunar) ۳۱ گروه از ایالات متحده، کانادا، استرالیا و سری‌لانکا شرکت کرده و طرح‌های پیشنهادی خود را با جزئیات کامل ارائه دادند.

در چالش مذکور گروه اول از شرکت آمریکایی ردوایر اسپیس (Redwire Space) در مجموع ۱۲۵ هزار دلار برای طرح ربات استخراج و ماه‌نورد سبک‌وزنش دریافت کرد و دانشگاه دولتی مدرسه معادن کلرادو (Colorado School of Mines) ایالات متحده نیز با کسب رتبه دوم در مجموع ۷۵ هزار دلار برای سه سامانه ماه‌نورد خود جایزه گرفت. همچنین شرکت آمریکایی آستریر اینجینیرینگ لیتلتون (Austere Engineering of Littleton) با پیشنهاد استفاده از دستگاه شخم‌زن مکانیکی سنگ‌های یخی ماه در رتبه سوم قرار گرفته و ۵۰ هزار دلار دریافت کرد. گفتنی است ۱۰ گروه دیگر هم هر کدام ۲۵ هزار دلار برای طرح‌های پیشنهادی خود دریافت کردند.

استخراج منابعی مثل یخ یکی از اصلی‌ترین اهداف ناسا است که می‌تواند شرایط حضور دائمی انسان روی ماه را فراهم کند. این آژانس در نظر دارد تا بتواند نوآوری مذکور را تا پایان این دهه میلادی در پروژه آرتمیس (Artemis) استفاده کند. همچنین ممکن است مرحله بعدی چالش یادشده درباره توسعه سخت‌افزاری این سامانه‌ها باشد تا در عمل رباتی برای این کار ساخته شود. آژانس فضایی آمریکا قصد دارد طی برنامه آرتمیس، انسان از جمله یک زن را به ماه بازگرداند.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56644
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها