اسپیس‌ایکس برای سفر به ماه به ۸ حامل استارشیپ نیاز دارد

0 69

ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX)، اعلام کرد ۸ حامل فضایی استارشیپ (Starship) سوخت مورد نیاز برای اعزام فضانوردان به ماه را تامین خواهند کرد. ماسک در جواب جف بزوس (Jeff Bezos)، بنیان‌گذار شرکت بلو اورجین (Blue Origin)، که اعلام کرده بود اسپیس‌ایکس برای این سفر بیش از ۱۶ پرتاب لازم دارد، ادامه داد: «به‌دلیل اینکه استارشیپ قادر است ۱۵۰ تن محموله را حمل کند، حداکثر به ۸ حامل فضایی نیاز است.»

ایلان ماسک در ادامه توضیح داد: «وزن استارشیپ بدون سپرهای حرارتی و باله‌ها بسیار سبک‌تر خواهد شد و پایه‌های فرود روی ماه نیز از وزن بسیار کمی برخوردارند، ازاین‌رو حتی احتمال دارد برای این ماموریت فقط ۴ حامل فضایی به‌کار گرفته شود.» وی بیان کرد: «حتی اگر به ۱۶ حامل نیاز باشد، باز هم مشکلی وجود نخواهد داشت، چراکه اسپیس‌ایکس در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ توانست بیش از ۱۶ پرتاب را به‌انجام برساند و بیش از ۲۰ بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود.»

حامل فضایی استارشیپ

نمونه اصلی استارشیپ که یک حامل فضایی دو مرحله‌ای بازگشت‌پذیر است، ۱۲۲ متر طول داشته و دارای قطری معادل ۹ متر است. این حامل سوخت مایع با وزن ۵ هزار تن (با احتساب محموله) قادر به حمل ۱۰۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن ۲ میلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت. اسپیس‌ایکس توسعه استارشیپ را از سال ۲۰۱۲ و با دریافت بودجه‌ای ۱۳۵ میلیون دلاری از آژانس فضایی آمریکا آغاز کرد. استارشیپ با هدف استفاده در برنامه بازگشت به ماه آرتمیس (Artemis) ناسا توسعه می‌یابد؛ برنامه‌ای که این آژانس در ادامه آن قصد دارد برای اولین بار انسان را به مریخ نیز اعزام کند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56286
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها