نقص فنی کاوشگر بپی کلمبو اروپا
![کاوشگر بپی کلمبو اروپا](https://espash.ir/wp-content/uploads/2024/05/کاوشگر-بپی-کلمبو-اروپا-دچار-نقص-فنی-شد-750x430.webp)
در ماموریت مشترک ژاپن و اروپا برای کاوش سیاره عطارد، کاوشگر موسوم به بپی کلمبو در طی یک مانور حیاتی قدرت خود را از دست داد و دچار نقص فنی شد. ماژول انتقال این کاوشگر نتوانست نیروی الکتریکی کافی را برای پیشرانش فضاپیما فراهم کند.
کاوشگر بپی کلمبو (BepiColombo) یک فضاپیمای سه قسمتی با دو کاوشگر علمی و یک ماژول انتقال عطارد است که برای جدا شدن در طول عملیات و ورود به مدار عطارد طراحی شده است. آرایههای خورشیدی ماژول انتقال عطارد و سامانه پیشرانه الکتریکی نیروی رانش را برای سفر بپی کلمبو از زمین به عطارد فراهم میکنند.
پس از عدم موفقیت این ماموریت، گروه مشترکی از آژانس فضایی اروپا (ESA) و شرکای صنعتی، شروع به رسیدگی به این موضوع کردند. آنها نیروی رانش بپی کلمبو را به حدود ۹۰ درصد از سطح قبلی خود بازگرداندند. آژانس فضایی اروپا میگوید: «با وجود این پیشرفت، توان خروجی ماژول انتقال کمتر از حد مطلوب است و مانع بازیابی کامل پیشرانش میشود.»
سفر به عطارد با وجود محدودیت نیرو به مراحل بحرانی نزدیک میشود
اولویتهای اصلی محققان حفظ نیروی پیشران پایدار فضاپیما در سطح توان فعلی و تخمین این است که چگونه این امر بر مانورهای آتی تاثیر میگذارد. آژانش فضایی اروپا خاطرنشان میکند: «کار به طور موازی برای شناسایی علت اصلی مشکل و به حداکثر رساندن توان موجود برای پیشرانهها ادامه دارد.»
![آرایههای خورشیدی ماژول انتقال عطارد و سامانه پیشرانه الکتریکی نیروی رانش را برای سفر بپی کلمبو از زمین به عطارد فراهم میکنند.](https://espash.ir/wp-content/uploads/2024/05/%D8%A2%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A7%DA%98%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%B9%D8%B7%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D9%BE%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D9%85%D8%A8%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B7%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%85-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF.webp)
علاوه بر این، گروه کنترل پرواز بپی کلمبو، گذرگاههای اضافی ایستگاه زمینی را برای نظارت دقیق بر فضاپیما و پاسخ سریع در صورت لزوم برنامهریزی کرده است.
بپی کلمبو برای این سفر ۷۷ میلیون کیلومتری به سمت عطارد در مجموع به ۹ پرواز سیارهای قبل از ورود به مدار این سیاره نیاز دارد. این ماموریت اولین گذر خود از کنار عطارد را در ۱اکتبر۲۰۲۱ انجام داد و دومین و سومین پرواز خود را در ۲۳ژوئن۲۰۲۲ و ۱۹ژوئن۲۰۲۳ دنبال کرد.
با سطح توان فعلی، هدف این ماموریت رسیدن به عطارد برای چهارمین کمک گرانشی در سپتامبر۲۰۲۴ است. ورود به مدار نهایی برای دسامبر۲۰۲۵ برنامهریزیشده است و به دنبال آن عملیاتهای علمی در بهار ۲۰۲۶ آغاز میشود. این ماموریت قرار است در ۱مه۲۰۲۸ به پایان برسد و پایان چرخش ۱۰ ساله بپی کلمبو به دور عطارد باشد.
دو فضاپیمای علمی در ماموریت مشترک ژاپن و اروپا
این ماموریت دارای دو فضاپیمای علمی است که مدارگرد سیارهای عطارد آژانس فضایی اروپا و مدارگرد مغناطیسی عطارد آژانس فضایی ژاپن (JAXA) در مدارهای مجزای اطراف عطارد قرار میگیرند.
![دو فضاپیمای علمی در ماموریت مشترک ژاپن و اروپا](https://espash.ir/wp-content/uploads/2024/05/%D8%AF%D9%88-%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7.webp)
به گفته آژانس فضایی اروپا، هر دو کاوشگر عملکرد فوق العاده خوبی دارند. این فضاپیما در ۲۰اکتبر۲۰۱۸ از تاسیسات پرتاب آژانس فضایی اروپا در فرانسه بر فراز حامل فضایی آریان ۵ (Ariane 5) به فضا پرتاب شد.
این آژانس خاطرنشان میکند: «این کاوشگرهای مملو از ابزارهای علمی، برای مطالعه ترکیب، جو، مغناطیس کره و تاریخ عطارد و پاسخگویی به سوالات دیرینه در مورد شکلگیری و تکامل منظومه شمسی طراحی شدهاند.»
السا مونتانیون (Elsa Montagnon)، رئیس بخش مدیریت ماموریت و عملیات علمی، میگوید: «سطح رانش فعلی با نقطه عطف ماموریت حیاتی بعدی و اولین مورد از یک مجموعه سه چرخشی تا ژانویه۲۰۲۵ سازگار است.»