چین ۴ ماهواره جدید نقشه‌برداری را پرتاب کرد

0 34

چین با موفقیت ۴ ماهواره از منظومه ماهواره‌ای پکن-۳‌سی را با استفاده از ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی از مرکز فضایی تایوان در شمال چین به مدار زمین فرستاد. ماهواره‌های پکن-۳‌سی برای ارائه خدمات نقشه‌برداری، ناوبری و زمان‌سنجی به زمین طراحی شده‌اند.

در همین رابطه بخوانید: دانلود تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت

پیش از این، ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March-2D) ماهواره‌های پکن ۳‌ای و ۳‌بی (3A و Beijing-3B) را نیز با موفقیت به فضا پرتاب کرده بودند. ماهواره‌های پکن-۳‌سی برای ارائه خدمات نقشه‌برداری، ناوبری و زمان‌سنجی به زمین طراحی شده‌اند.

ویژگی‌های منظومه ماهواره‌ای پکن-۳‌سی

این ماهواره‌ها مجهز به حسگر بصری از راه دور با وضوح بالا طراحی شده‌اند. پس از عملیاتی شدن، این ماهواره‌ها در یک شبکه هماهنگ با هم کار خواهند کرد و تصاویر دقیقی از زمین را برای کاربردهای مختلفی در زمینه‌هایی مانند مدیریت زمین و منابع، بررسی‌های کشاورزی، نظارت بر محیط زیست، برنامه‌ریزی جامع شهری پشتیبانی‌های حیاتی را ارائه خواهند کرد.

ماهواره‌های پکن-۳‌سی می‌توانند تصاویری با وضوح ۰.۵ متر را از زمین ثبت کنند
ماهواره‌های پکن-۳‌سی می‌توانند تصاویری با وضوح ۰.۵ متر را از زمین ثبت کنند

ماهواره‌های پکن-۳‌سی می‌توانند تصاویری با وضوح ۰.۵ متر را از زمین ثبت کنند که این امر آن‌ها را به قدرتمندترین ابزار سنجش از دور نوری در نوع خود تبدیل می‌کند. این ماهواره‌ها همچنین دارای طیف وسیعی از حسگرها هستند که می‌توانند داده‌هایی را در طیف‌های مختلف نوری، از جمله نور مرئی، فروسرخ و مادون قرمز جمع‌آوری کنند.

انتظار می‌رود که داده‌های جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌های پکن-۳‌سی به طور گسترده‌ای توسط دولت‌ها، مشاغل و دانشمندان در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

لانگ مارچ-۲دی که با نام چانگ ژنگ-۲دی (Chang Zheng-2D) نیز خوانده می‌شود، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که آکادمی فناوری پرواز‌ فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) آن را ساخته است. این ماهواره‌بر با طول کلی ۴۱ متر، بالغ‌بر ۲۳۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال بیش از ۳ هزار کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

همچنین قطر هر دو مرحله لانگ مارچ-۲دی ۳.۳۵ متر بوده و از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین عملیات ماهواره‌بر یادشده در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت و با احتساب این ماموریت تاکنون ۹۰ عملیات را به‌ انجام رسانده که یک مورد آن ناموفق بوده است. بنابر گزارش‌ها هر بار پرتاب لانگ مارچ-۲دی ۳۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع rahbordemoaser
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=78644
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها