انقلاب ناسا با اینترنت فضایی لیزری

0 452

ناسا قصد دارد دستگاه جدیدی به نام ایلما-تی را در سال ۲۰۲۳ به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کند که با استفاده از لیزر، ارسال و دریافت داده‌ها با سرعت گیگابیت را امکان‌پذیر کند.

در همین رابطه بخوانید: سامانه لیزری روسیه برای از کار انداختن دائمی ماهواره‌ها

این اولین دستگاه سامانه ارتباط لیزری دو طرفه انتها به انتهای ناسا خواهد بود. ارتباطات لیزری از نور مادون قرمز نامرئی برای انتقال اطلاعات با سرعت داده‌ بالاتر نسبت به سامانه‌های فرکانس رادیویی که در حال حاضر توسط بیشتر فضاپیماها استفاده می‌شود، استفاده می‌کند.

از این طریق، امکان ارسال تصاویر و ویدیوهای بیشتری در زمان کمتر به زمین فراهم می‌شود. سامانه‌های لیزری به دلیل وزن کمتر، انرژی کمتری نیز مصرف می‌کنند که برای طراحی فضاپیما مسئله بسیار مهمی است.

ماهواره ایلما-تی ناسا

به گفته بدری یونس (Badri Younes)، از ناسا، ارتباطات لیزری سازگاری ماموریت‌ها را افزایش می‌دهد و روند انتقال داده‌ها از فضا را سرعت می‌بخشد.

ماهواره ایلما-تی ناسا
انقلاب ناسا با اینترنت فضایی لیزری

ماموریت‌های دیگری که ارتباطات لیزری را آزمایش کرده‌اند شامل سامانه تحویل مادون قرمز ترابایت (TeraByte) می‌شود که یک تاسواره کوچک در مدار پایین زمین است.

ماهواره رله لیزری LCRD در فاصله‌ ۳۵۴۰۰ کیلومتری از زمین چرخیده و داده‌ها را بین دو ایستگاه زمینی در هاوایی و کالیفرنیا ارسال می‌کند.

هدف از ابداع این ماهواره، انتقال داده‌های دقیق، شامل تصاویر و ویدئوها، به ماهواره‌ LCRD با سرعت ۱.۲ گیگابیت در ثانیه است. این اطلاعات متعاقبا از LCRD به ایستگاه‌های زمینی مخابره می‌شود.

ماهواره ایلما-تی (ILLUMA-T) در بیست و نهمین ماموریت تجاری شرکت اسپیس‌ایکس برای ناسا پرتاب خواهد شد و پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی، بر روی تاسیسات ماژول آزمایشی ژاپنی کیبو (Kibo) که در زبان ژاپنی به معنای «امید» است، نصب خواهد شد.

پس از آزمایش دستگاه آن را برای اولین انتشار اولین پرتو لیزر آماده خواهند کرد. آزمایش انتقال داده و ارتباط لیزری در طول مدت ماموریت برنامه‌ریزی شده ادامه خواهد داشت.

منبع citna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75472
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها