چینی‌ها از فناوری 6G در پهپادها برای شکار زیردریایی‌های دشمن استفاده می‌کنند

0 1,082

چین اعلام کرد اولین پهپاد تشخیص زیردریایی جهان را براساس فناوری ارتباطات نسل ۶ آزمایش کرده است. به گفته پژوهشگران دفاعی این کشور حسگرهای دستگاه مذکور قادرند ارتعاشات بسیار کوچکی که توسط منابع‌ صدای‌ فرکانس‌ پایین در دریا ایجاد می‌شود را شناسایی کنند. در طی آزمایشی دستگاه نصب‌شده بر روی پهپاد که تراهرتز نام‌گذاری شده است، موج‌هایی را در دریا رصد کرد که طول آن‌ها  ۱۰ نانومتر بود.

این طول موج بسیار پایین‌تر از محدوده تشخیص فناوری‌های حال حاضر است. ردیابی و تحلیل این امواج نه تنها به پیدا کردن زیردریایی‌های دشمن کمک می‌کند بلکه اطلاعات حیاتی مانند مدل زیردریایی را نیز جمع‌آوری می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: برنامه شرکت هواوی برای ایجاد منظومه ماهواره‌ای ارتباطاتی 6G با پوشش جهانی

تراهرتز (Terahertz) که نام دستگاه چینی‌ها از آن برداشته شده است از نظر علمی یک دامنه فرکانسی بین امواج رادیویی و تابش فروسرخ است. فناوری دستگاه تراهرتز به عنوان یک راه حل برای دستیابی به نرخ داده بالا و تاخیر کم با استفاده از فناوری ارتباطات نسل بعد یا 6G پیشنهاد شده است.

سیگنال‌های فناوری جدید چه ویژگی‌هایی دارند؟

سیگنال‌های فناوری 6G

سیگنال‌های الکترومغناطیسی در دامنه تراهرتز نه تنها حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به روش‌های ارتباطی موجود است، بلکه می‌توانند اطلاعاتی درباره محیط را جمع‌آوری کنند. به عنوان مثال، برخی فرودگاه‌ها در چین از دستگاه‌های غربالگری تراهرتز برای شناسایی اجسام غیرقانونی مخفی‌شده در لباس مسافران استفاده می‌کنند.

تولید سیگنال‌های تراهرتز قدرتمند قبلا دشوار بود، اما به لطف سرمایه‌گذاری روزافزون روی فناوری 6G در سال‌های اخیر، دانشمندان در چین و سایر کشورها پیشرفت‌هایی کسب کرده‌اند که امکان استفاده گسترده از این فناوری را فراهم می‌کند. پیشرفت‌ها در چین به جایی رسیده است که دستگاه تشخیص زیردریایی تراهرتز می‌تواند به اندازه کافی کوچک باشد تا بر روی یک پهپاد نصب شود.

استفاده نظامی از یک پهپاد کوچک برای رصد دریا مزیت هایی مانند تحرک خوب و هزینه‌ کمتر را در پی دارد، اما همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود. این فناوری همچنین می‌تواند به عنوان ابزاری برای ارتباطات زیردریایی نیز استفاده شود. گاهی اوقات زیردریایی برای هماهنگی حرکات خود با هواپیماهای خودی نیاز به برقراری ارتباط دارد. این دستگاه با فناوری بالای خود می‌تواند پیام‌های ارتباطی را در طول موج‌های بسیار پایینی که توسط نیروهای دشمن قابل تشخیص نیست، رمزگذاری کند. تا پیام‌هایی مخفی بین زیردریایی و هواپیماهای خودی برقرار بشود.

منبع techchina