اولین فضانورد ایرانی‌تبار حرفه‌ای به فضا رفت

5 2,524

ماموریت کرو-۷ به فرماندهی یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی-آمریکایی، شنبه۴شهریور به وقت ایران به فضا پرتاب شد. کپسول دراگون اسپیس‌ایکس که به وسیله حامل فضایی فالکون-۹ این شرکت پرتاب شده، قرار است بزودی به ایستگاه فضایی بین‌ المللی متصل شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها این چهار فضانورد حدود ۶ ماه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری می‌کنند و سپس با کپسول دراگون به زمین بازمی‌گردند.

در همین رابطه بخوانید: فیلم مصاحبه با اولین فضانورد ایرانی‌تبار

خدمه ماموریت مذکور که مشترکا توسط ناسا و اسپیس‌ایکس انجام می‌شود، یاسمین مقبلی، فرمانده ماموریت از ناسا، آندریاس موگنسن (Andreas Mogensen)، خلبان آژانس فضایی اروپا (ESA) و ساتوشی فوروکاوا (Satoshi Furukawa) و کنستانتین بوریسف (Konstantin Borisov)، متخصصین ماموریت از آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) هستند.

انوشه انصاری، اولین زن گردشگر فضایی جهان و اولین ایرانی است که در سال ۱۳۸۵ به فضا سفر کرد. او فضانورد حرفه‌ای نبود و چهارمین فردی محسوب می‌شد که با هزینه شخصی خود به فضا رفت. این در حالی است که یاسمین مقبلی، اولین فضانورد حرفه‌ای ایرانی تبار به شمار می‌آید.

یاسمین مقبلی

این ماموریت نخستین پرواز فضایی برای یاسمین مقبلی است که در سال ۲۰۱۷ به عنوان یکی از فضانوردان ناسا انتخاب شد. یاسمین مقبلی متولد سال ۱۳۶۲ در آلمان، خلبان و سرگرد نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده است.

یاسمین مقبلی
یاسمین مقبلی

او فارغ‌التحصیل موسسه ام‌آی‌تی، آموزشگاه خلبانی آزمایشی نیروی دریایی و دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی این کشور بوده و سابقه بیش از ۲ هزار ساعت پرواز طی حدود ۱۵۰ عملیات را در کارنامه خود دارد. وی همچنین عضو تیم آرتمیس (Artemis) ناسا و از فضانوردان احتمالی برای سفر به ماه است.

منبع instagram kojaro
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75187
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا
سارا
8 ماه قبل

یاد آرتمیس دریابان فاتح روم برام زنده کردی خدا نگهدارت باشه.تو ارتمیس دیگه ای هستی یاسمین

شامی نژاد
شامی نژاد
8 ماه قبل

درود بر تو خواهر شریف مان مرحبا مرحبا من اگر تا قیامت افرینت گویم بوالله نمی توانم شکر این کار شریف و والایت را ادا کنم بمیرم برایت یاسمین جان نمیری خواهر نمیری

نور
نور
8 ماه قبل
پاسخ به  شامی نژاد

چه خبرت .. خودکشی نکن

شاهین محمدی
شاهین محمدی
8 ماه قبل

یاسمین مقبلی آمریکایی نه ایرانی لطفأ درست صحبت بکنید.

محمد
محمد
8 ماه قبل

فعلا که رو بازوش پرچم امریکاست نه ایران